fbpx

Een visie voorbij oneindige groei

Ons economische model klopt al jaren niet meer. Het BBP (Bruto Binnenlands Product) is de belangrijkste graadmeter voor de economische ontwikkeling in ons land. De gedachte is dat zolang deze blijft stijgen, alles wel goed zal zijn: een enorme denkfout. Continue groei op een niet groeiende planeet is onmogelijk. Er wordt al jarenlang roofbouw gepleegd op de grondstoffen van onze planeet én het welzijn van diens inwoners. Volgens Digital Hummingbird is het de hoogste tijd voor een andere visie.

Uitdagingen van de 21e eeuw

In Nederland hebben we over het algemeen weinig te klagen. Onze levensverwachting blijft stijgen, extreme armoede kennen we niet en we hebben goed toegang tot medische zorg. Mondiaal zien we een ander beeld: 1 op de 9 mensen heeft niet voldoende te eten. In 2015 stierven 9 miljoen kinderen aan eenvoudig te genezen ziektes als diarree of malaria. 2 Miljard mensen moeten rondkomen met minder dan 3 dollar per dag en meer dan 70 miljoen mensen konden geen baan vinden.

De balans is ver te zoeken

De rijkste 1% van de wereldbevolking heeft meer geld dan de overige 99% bij elkaar. Er wordt geld verdiend aan de verkoop van producten die zijn opgebouwd uit grondstoffen van onze planeet. Menselijke activiteiten oefenen een enorme druk uit op de levenwekkende systemen van de aarde. We zijn hard op weg naar een stijging van bijna 4 graden Celsius in 2100. Een stijging die zal leiden tot overstromingen, droogte, stormen en een stijgende zeewaterspiegel. Zo’n 40 procent van de wereldwijde landbouwgrond is al ernstig aangetast en in 2025 zal twee op de drie mensen leven met een ernstig watertekort. Ondertussen wordt 80 procent van de visgronden overbevist en belandt elke minuut een hoeveelheid plastic in de oceaan die gelijkstaat aan de lading van een vuilniswagen. In dit tempo zwemt er in 2050 meer plastic dan vis in de zee.

Verandering in de vorm van een donut

Om als mensheid te kunnen voortbestaan op deze aarde, moet het economische model worden hervormd.  We moeten de wereld waarvan we afhankelijk zijn beschermen. De donuteconomie kan ons daarbij helpen door een ecologische bovengrens en een sociale ondergrens te stellen aan groei. De ondergrens wordt gevormd door mensenrechten zoals veiligheid, gezondheid en voldoende eten. De ecologische bovengrens gaat over zaken als luchtvervuiling, klimaatverandering en bodemuitputting.

De donut: een kompas voor de 21e eeuw

Beeld credits: Creative Commons

Is groei nog mogelijk?

Inclusieve groei, duurzame groei, veerkrachtige groei. Zolang het niet om oneindig groei gaat en er rekening wordt gehouden met milieu en welzijn, zetten we stappen in de goede richting. Groei is nog steeds mogelijk, maar niet langer ten koste van mens en planeet.

Digital Hummingbird wil bij dit type groei helpen. Bedrijven die zich bewust zijn van hun omgeving, het welzijn van mensen én duurzaamheid belangrijk vinden, zijn bij ons aan het juiste adres. Hoe groter het podium voor deze duurzame, inclusieve bedrijven, hoe beter dat is voor onze planeet; dát is onze filosofie.

Wil je weten hoe we jouw duurzame ambities online vleugels kunnen geven? Neem dan vooral vrijblijvend contact op via onderstaande button of direct hoe onze werkwijze eruit ziet. Meer weten over de donuteconomie? Dan is het e-book van Kate Raworth zeker een aanrader.

Lees ook onze blogs

Blijf bij en lees de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing of duurzaamheid. Zo verzamel je zelf al de nodige informatie om jouw campagnes vleugels te geven. Hier hulp bij gewenst? Neem dan gerust contact op. We ondersteunen je graag.

Milieu impact AI is enorm

AI heeft een enorme impact op het milieu. Ontdek hoe we de ecologische voetafdruk kunnen verkleinen door bewuste keuzes te maken in het gebruik van AI-technologie.

Lees meer

Let's work together!

Samen bereik je meer dan alleen. Met de hulp en kennis van Digital Hummingbird verzeker je jezelf ervan meer online resultaat te behalen. Interesse?