fbpx

Online Marketingstrategie

Online doelen behalen gaat niet over één kanaal. Je slaagt beter met een gedegen digitale marketingstrategie; deze bestaat vrijwel altijd uit meerdere kanalen. Belangrijker nog is dat jij jouw doelgroep door en door kent, weet hoe deze zich online beweegt én hoe jij hen vervolgens effectief aanspreekt.

Zet die stip op jouw horizon

Online doelen behalen is allereerst een stip op de horizon zetten. Wat wil je bereiken? Is dat een groter aantal leads, meer omzet of een groeiende naamsbekendheid? Met een antwoord op die vraag gaan we na met welke doelgroep en kanalen we jouw online doelen kunnen bereiken. Zo krijgt jouw online marketingstrategie langzaam maar zeker vorm.

Buyer Persona web icoon

Buyer Persona

Zonder publiek, geen leads of aankopen. En zonder omzet geen bestaansrecht. De buyer persona of ijkpersoon is hét belangrijkste onderdeel van jouw marketingstrategie.

Customer Journey web icoon

Customer Journey

We analyseren kritisch hoe jouw buyer persona zich oline gedraagt. We zetten in op de kanalen die van het grootste belang zijn voor jouw doelgroep. Zo behalen we het beste resultaat.

Online kanalen web icoon

Online kanalen

We selecteren de juiste kanalen en zetten de juiste communicatie op. Alles is erop geent om jouw doelgroep op het juiste moment in zijn journey aan te kunnen spreken.

Een effectieve strategie

Het lijkt misschien een open deur om jouw doelgroep door en door te kennen en op basis daarvan een strategie op te zetten. Maar wij verbazen ons er regelmatig over dat deze stap klakkeloos wordt overgeslagen.

“We moeten iets met Facebook.” “Amazon komt naar Nederland, daar moeten we op inspringen.” Het is menseigen om mee te willen met de laatste trends. Maar je kunt je afvragen hoe zinvol het is om ‘zomaar’ in te zetten op een bepaald kanaal.

Je steekt een hoop tijd en misschien ook geld in het optuigen van een marketingkanaal. Dan zou het toch doodzonde zijn als dit niet het belangrijkste kanaal is waarop jouw doelgroep zich bevindt?

Het is soms een uitdaging om een stap terug te doen en terug naar de tekentafel te gaan. Maar uiteindelijk is het dat meer dan waard. Een duidelijk beeld van jouw buyer persona en diens customer journey kan een enorme, positieve impact hebben op jouw online groei. 

%

Meer verkeer

%

Hogere inkomsten

Tevreden klanten

FAQ’s Online marketingstrategie

Wat is een buyer persona?

Een buyer persona symboliseert jouw doelgroep. We schetsen een beeld van jouw buyer persona op basis van onderzoek en interviews met daadwerkelijke klanten. Dit gaat verder dan enkel wat demografische kenmerken. Een persona neemt elementen op die laten zien wat een persoon drijft of motiveert om bepaalde keuzes te maken.

Wat is het belang van een buyer persona?

Je verfijnt je marketinginspanningen. Een goed vastgestelde persona kan tot 124% meer rendement opleveren (bron: MarketingSherpa).

Waarom werken met een buyer persona?

Om te voorkomen dat je in de val loopt te denken dat jijzelf (als marketeer, verkoper of bedrijfseigenaar) de enige doelgroep van jouw product of dienst bent. Door te werken met een buyer persona blijf je objectief rondom jouw belangrijkste doelgroep. Je behoudt focus op wat jouw doelgroep belangrijk vindt.

Wat is een customer journey?

Dit is het pad dat jouw klanten afleggen tot het doen van een aankoop. Het omvat alle interacties – over verschillende kanalen – tussen de eerste keer dat een potentiële klant van jouw bedrijf hoort, tot op het punt dat hij of zij een aankoop doet.

Hoe vorm je een customer journey?

Verzamel alle touchpoints. Gebruik bestaande data, brainstorm met jouw team, interview buyer persona’s en doorloop de journey alsof je zelf de potentiële klant bent.  Breng vervolgens in kaart welke activiteiten jouw persona’s uitvoeren. Schrijven ze zich in voor een nieuwsbrief, installeren ze een app, volgen ze je op social media? Stel vast wat een interactie succesvol maakt (of juist niet).
Al deze gegevens verwerken we in een visueel geheel zodat we weten welke informatie op welke kanalen jouw doelgroep nodig heeft. We gebruiken deze als leidraad voor een gehele strategie en sturen bij als blijkt dat er een verandering optreedt in het gedrag van jouw doelgroep.

Lees onze blogs

Lees meer over de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Zo kun je ook zelf jouw campagnes vleugels geven.

De duurzame dagen kalender 2024

Ook jij hebt dit jaar vast het voornemen om vaker content te delen. Hoe meer relevante content jij creëert, hoe beter je opgemerkt wordt door jouw doelgroep. Maar wat nu als je om inspiratie verlegen zit? Download gratis de duurzame inhaakkalender en weet met gemak...

Lees meer

Duurzame marketingkanalen: zo zet jij ze in!

Als duurzaam bedrijf maak je deel uit van een revolutionaire beweging die de wereld transformeert naar een groene toekomst. De aandacht rondom duurzaamheid groeit en dat maakt jou een pionier waar je trots op mag zijn! Het streven naar duurzaamheid gaat vaak verder...

Lees meer

Adwords beheer uitbesteden of zelf doen?

Twijfel je of het beheer van Google Ads (voorheen Adwords) uit wilt besteden? Dat begrijpen wij heel goed. Het uitbesteden van campagnes vraagt namelijk om extra budget. Daarnaast gaan er behoorlijk wat horrorverhalen de rondte over bureaus die een potje maken van het...

Lees meer

Let's work together!

Samen bereik je meer dan alleen. Met de hulp en kennis van Digital Hummingbird verzeker je jezelf ervan meer online resultaat te behalen. Interesse?