Het mooie aan Google Ads is dat je zelf kunt kiezen op welke woorden jij gevonden wordt. Je voert je woord – of combinatie van woorden in – en daarmee lijkt de kous af. Toch ben je er dan nog niet. Google hanteert namelijk verschillende zoekwoordtypen. Zet je deze verkeerd in, dan kan dat behoorlijk in de kosten lopen.
Afhankelijk van welk zoekwoordtype je instelt, kan een woord als zomerjurk bijvoorbeeld gematcht worden op galajurk laten ontwerpen. Tenzij dit precies is waar je op doelde, is het niet verstandig om zo breed op zoekwoorden in te kopen. Je zult dan zien dat je veel kosten maakt op zoekwoorden die helemaal niet relevant voor je zijn. Omdat je dat wilt voorkomen, vind je hier een overzicht van de 4 zoekwoordtypen binnen Google Ads.
Breed zoeken
Het voorbeeld van de zomerjurk die gematcht wordt op te term galajurk laten ontwerpen gaat over het zoekwoordtype ‘breed zoeken’. Stel je – zonder speciale leestekens, waarover later meer – een nieuw zoekwoord in binnen Google Ads, dan is dit de default.
Zo werkt ‘breed zoeken’ | Advertenties worden weergegeven voor zoekopdrachten die spelfouten, synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten en andere relevante varianten bevatten.
Zit je in een branche waarbij het moeilijk is om zelf goede zoekwoorden te bedenken? Zet dan dit zoekwoordtype in op één of meerdere zoekwoorden die je wel passend vindt. Google matcht jouw advertentie dan automatisch aan gelijkende varianten. Via het rapport ‘zoektermen’ zie je precies welke termen dit zijn geweest.
Gemodificeerd breed zoeken
Update: vanaf 18 februari 2021 fuseren de matchtypes modified breed zoeken en zoeken op woordgroep. Vanaf juli 2021 is het niet meer mogelijk om gemodificeerd breed zoeken in te stellen binnen Google Ads. In plaats daarvan neemt de woordgroep deze functionaliteit gedeeltelijk over. Wat dit precies betekent lees je in onze post over de fusie van matchtypes.
De modifier voor breed zoeken is het broertje van ‘breed zoeken’. Belangrijk pluspunt is dat dit zoekwoordtype je meer controle geeft. Je maakt gebruik van dit zoekwoordtype door een plusteken (+) voor je zoekwoorden te plaatsen.
Zo werkt ‘broad match modified’ | Het gebruik van het +-tekens zorgt ervoor dat je advertentie alleen wordt weergegeven als een zoekopdracht de met het plusteken gemarkeerde woorden of sterk gelijkende varianten bevat. Anders gezegd, je geeft bij Google duidelijk aan dat de zoekopdracht per se uit de woorden met het plusteken moet bestaan.
Wil je dat jouw advertentie gematcht wordt aan een zoekopdracht waar zomerjurk zeker weten in voorkomt? Dan kun je ‘gemodificeerd breed zoeken’ gebruiken. Het is een veelgebruikt zoekwoordtype binnen Google Ads. Je kunt dit type ook combineren met ‘breed zoeken’. Adverteer je bijvoorbeeld op +zomerjurk kopen dan kan jouw advertentie weergeven worden bij de zoekopdracht zomerjurk online bestellen. De term zomerjurk komt in dit voorbeeld expliciet naar voren vanwege het gebruik van het plusteken. Omdat kopen zonder plusteken is ingesteld, mag dit gekoppeld worden aan de gelijkende variant online bestellen.
Woordgroepen als zoekwoordtype
Het zoekwoordtype ‘woordgroepen’ wordt gemarkeerd door dubbele aanhalingstekens rondom jouw zoekwoord. “Rode zomerjurk” is hier een voorbeeld van. Dit type zoekwoord werkt gerichter dan de optie ‘gemodificeerd breed zoeken’ maar geeft je nog wel meer vrijheid dan ‘exact zoeken’.
Zo werken ‘woordgroepen’ | Er wordt een advertentie getoond bij zoekopdrachten die sterk lijken op, of exact ‘rode zomerjurk’ bevatten. Hier mogen nog wel woorden vóór of ná geplaatst worden. Bij de zoekopdracht ‘ik wil een rode zomerjurk kopen’, wordt er bijvoorbeeld wél een advertentie getoond. Bij de zoekopdracht ‘rode kanten zomerjurk bestellen’, zal er géén advertentie worden getriggerd.
Je weet waarschijnlijk al aardig op welke zoektermen je je wilt focussen. Soms wil je de vrijheid openhouden om kleine variaties toe te staan. Immers: het gebruik van zoekopdrachten is heel divers en verschilt van persoon tot persoon. Met behulp van ‘woordgroepen’ voorkom je dat je eindeloos veel varianten van jouw zoekwoord handmatig opneemt. Het is wel van belang om regelmatig het zoektermenrapport van Google te analyseren om irrelevante zoekopdrachten zoveel mogelijk uit te sluiten.
Zoekwoordtype 'Exact'
Het type ‘exact’ is de meest specifieke vorm die je kunt toepassen op jouw zoekwoorden. Dit type zoekwoord wordt gemarkeerd door het gebruik van brackets. Het zoekwoord [rode zomerjurk] is in dit voorbeeld ‘exact’ ingesteld.
Zo werkt ‘exact zoeken’ | Er worden advertenties weergegeven wanneer een zoekopdracht zo goed als precies overeenkomt met jouw ingestelde zoekwoord. Google neemt hierbij ook sterk gelijkende varianten op. Zo zullen de zoekopdrachten ‘bordeaux rode zomerjurk’ en ‘donkerrode zomerjurken’ een advertentie activeren. De zoekterm ‘rode zomerjurk met open rug’ zal géén advertentie triggeren.
Heb je een aantal zoektermen waarvan je weet dat deze converteren? Dan kan het handig zijn om deze als exacte zoekwoorden toe te voegen. Je stuurt dan makkelijker bij op de positie van deze zoektermen en je kunt de advertentieteksten beter afstemmen. Je voorkomt ruis in je zoektermen en – misschien nog wel belangrijker – je voorkomt onnodige kosten.