“Wat kost het om bovenaan in Google te staan?” Dat antwoord lijkt simpel; het kost je namelijk tijd of geld. Maar zoals al aangeduid, het ‘lijkt’ simpel. Want wil je namelijk vooral je tijd investeren, dan heb je een behoorlijke SEO-strategie en geduld nodig. Het kan soms maanden duren voordat je met SEO bovenaan in Google staat. Wil je écht zo snel mogelijk in bovenaan in Google staan? Dan kost het je wat mediabudget en betaal je dus voor je positie bovenaan in Google.
Jouw Google advertentie bovenaan
Laten we er in deze blog even vanuit gaan dat jij binnen no-time bovenaan in Google wilt staan. Dat doel behaal je het snelst door te adverteren in Google met behulp van Google Ads. In onderstaande afbeelding zie je dat we met Digital Hummingbird een eerste positie in de organische resultaten van Google behalen én dat daar alsnog 3 adverteerders (inclusief die van onszelf) boven staan.
Google zal adverteerders altijd een prominentere plek geven in Google (dat is nu eenmaal hun belangrijkste verdienmodel). En daarom zijn advertenties soms de enige oplossing om helemaal bovenaan in Google te komen staan. Onder deze afbeelding, lees je hoe je met behulp van Google Advertenties bovenaan komt.

Bovenaan in google: de kosten
Afhankelijk van in welke branche je je bevindt, hoeveel concurrentie er is en hoe vaak er naar jouw product of dienst wordt gezocht, kunnen we de kosten bepalen om bovenaan in Google te komen. Voor de term ‘duurzaam marketingbureau’ betalen wij bijvoorbeeld gemiddeld per klik € 2,86. Voor de meer generieke term ‘online marketingbureau’ (dit is voor ons te breed, want hiermee zouden we ook bedrijven aantrekken die niet in ons portfolio vallen) zouden we al € 4,54 per klik betalen. En zouden we ons focussen op de term ‘Google Ads uitbesteden’ dan betalen we al bijna € 13,00 per klik. Op deze laatste term wordt zo’n 720 keer per maand gezocht. Ervan uitgaande dat zo’n 10% van de bezoekers op een advertentie klikt betaal je dus (720 × 0,10) x € 13,00 = € 936 per maand voor de zichtbaarheid op deze term.
Daarmee sta je echter nog per se helemaal bovenaan. Google schat namelijk dat het je € 25,- kost om op bovengenoemde term helemaal bovenaan de pagina te komen staan. In een eerder blog legden we al eens uit hoe je zelf de kosten van Google Ads kunt berekenen. Daarmee kun je namelijk voor jouw zoekwoord bepalen wat het je zou kosten om bovenaan in Google te komen staan met behulp van advertenties.
Altijd bovenaan in Google? Dat kan met deze strategie.
De gemiddelde kosten van een zoekwoord nemen toe of af op basis van de aanwezige concurrentie, de sterkte van jouw landingspagina’s en/of afhankelijk van het seizoen waar je je in bevindt. Dat maakt het soms lastig om op voorhand te bepalen wat je wilt bieden voor een topvertoning in Google. Wil je altijd bovenaan in Google staan zonder continu te checken of jouw biedingen nog hoog genoeg zijn? Je kunt dan gebruikmaken van de Google Ads biedstrategie gericht op ‘doelvertoningspercentage’. Hiermee kun je namelijk aangeven hoeveel procent van de tijd jij bovenaan in Google wilt staan en wat je daarvoor maximaal bereid bent om te betalen. Google doet vervolgens de rest.
We raden je wel aan dit eens in de paar weken te checken. Bevind je je namelijk in een supercompetitieve branche, dan kan het voorkomen dat jouw maximale biedlimiet op termijn alsnog te laag wordt bevonden.
Advertentie Google bovenaan; een kleine waarschuwing
Je weet nu hoe je zelf je kosten kunt berekenen van Google Ads en welke biedstrategie je nodig hebt om bovenaan in Google te komen. We raden je wel aan dit alleen met heel specifieke zoekwoorden te doen die je het zoektype ‘exact match’ meegeeft. Doe je dit niet, dan neemt Google Ads de ruimte om je advertentie op honderden (of meer) zoekopdrachten te vertonen en dat kan je héél veel geld gaan kosten. Lees hier meer over zoekwoordtypen in Google Ads.
Hoger in Google; kosten nemen toe
Houd er rekening mee dat advertenties op Google over de tijd heen steeds meer gaan kosten. Aandeelhouders moeten tevreden worden gesteld en de concurrentie neemt almaar toe. Daarbij weten we uit ervaring dat het kiezen van de verkeerde advertentie-settings kan leiden tot onnodige hoge kosten. Het is superbelangrijk om de juiste zoekwoorden, zoekwoordtypen en biedstrategie te kiezen. En dan moet jouw website natuurlijk ook nog zo in elkaar zitten, dat mensen doen wat jij wilt dat ze doen. Precies de reden waarom wij aangeven dat je – met de juiste strategie en skillset – binnen no-time via advertenties bovenaan in Google kunt komen te staan.
Lees ook eens onze 12 tips voor Google Ads om jouw campagnes vleugels te geven. Het is daarbij belangrijk om te realiseren dat zodra je stopt met adverteren, je betaalde positie instant verdwijnt. Daarom is het alsnog waardevol om te investeren in organische SEO-strategieën voor langdurige resultaten. Kom je er niet helemaal uit in wat de beste strategie is voor jou om bovenaan in Google te komen staan? Geef ons dan eens een belletje of stuur een mailtje. Dan helpt ons bevlogen team je verder op weg.
