fbpx

Wat is Google Search Console? Uitleg over de beste SEO-features

Online is er alles aan gelegen om goed gevonden te worden. Want eerlijk is eerlijk: op pagina 2 van Google kijkt natuurlijk niemand meer. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw website bovenaan de zoekresultaten prijkt? Dat start met weten hoe jouw website er nu voor staat in de zoekmachines. Google Search Console is hiervoor de tool die je wilt hebben.

Wat is Search Console?

Google Search Console is een gratis service die je inzichten geeft over de status van jouw website. Je kunt via Search Console precies zien welke pagina’s er zijn opgepikt door de Google-crawlers. Zijn je pagina’s eenmaal geïndexeerd, dan kun je bekijken via welke zoekopdrachten deze worden getriggerd en zien op welke positie je gemiddeld staat. Bovendien kan Search Console je helpen om errors op te lossen, een sitemap in te dienen, je robots.txt file te controleren of om een verzoek tot indexatie aan te vragen.

Start met Google Search Console

Starten met Google Search Console

Ben je nog niet bekend met Google Search Console, dan helpt dit artikel je op weg. Allereerst is het belangrijk dat je een domein of website invoert en verifieert. Je hebt 2 keuzes: je kunt een domein inclusief subdomeinen analyseren of volgt je een compleet webadres via ‘URL-voorvoegsel’. Het voordeel van deze laatste is dat je die data kunt koppelen aan Google Analytics. Bij het property ‘Domein’ is dat nog niet het geval. Deze tweede optie heeft bovendien meerdere verificatie-mogelijkheden.

Nieuw Property - Search Console

Een property verifiëren

Heb je een domein of webadres ingevoerd, dan kun je deze verifiëren. De verificatie van een compleet domein kan alleen via een DNS-server. Je neemt dan een codefragment als TXT-regel in de DNS-record van je website op. Verifieer je een webadres? Dan heb je nog drie andere mogelijkheden om uit te kiezen. Gebruik je dezelfde inlog op Search Console als op je bestaande Google Analytics of Tag Manager account, dan is dat een zeer handige verificatiemethode. Kun je makkelijk codefragmenten aan je website toevoegen, dan kun je de HTML-tag als verificatiemethode gebruiken.

Property Verificatie Search Console

Dit kun je met Google Search Console

Verificatie gelukt? All set! Jij kunt vanaf nu de organische zoekresultaten van jouw website scherp in de gaten houden. Dit betekent dat je nu kunt zien hoe vaak jouw website in Googles zoekresultaten wordt vertoond, met welke termen dat gebeurde, hoe vaak er naar jouw website werd doorgeklikt en op welke positie jouw pagina toen stond. Deze informatie is allemaal te vinden via het prestaties-rapport.

Prestaties in Google Search Console

Je kunt bovendien zien of er fouten zijn ontstaan in het crawlen van je website. Je kunt zo bijvoorbeeld controleren of er 404-pagina’s worden getriggerd, er pagina’s niet geïndexeerd kunnen worden en of er dubbele pagina’s bestaan. Daarnaast kun je een sitemap invoeren, URL’s inspecteren en content laten verwijderen uit Google.

Sitemap invoeren

De meeste websites hebben een sitemap; een pagina of document waarin links naar alle pagina’s van een website staan. Deze informatie maakt het een zoekmachine gemakkelijker om jouw pagina’s op te merken. Daarom is het zeker aan te raden om de sitemap binnen Google Search Console te uploaden. Het is overigens niet verplicht om een sitemap in te dienen. Maar het kan zeker geen kwaad, vooral als je site nog erg nieuw is en er niet veel andere websites naar linken.

Sitemaps in Search Console

URL's inspecteren en indexeren

Er is vrij recent nieuw leven in deze functie geblazen. Niet alleen kun je controleren of een URL goed uitgelezen wordt door de zoekmachines, je kunt ook een aanvraag tot indexatie indienen. En dat is interessant, zeker wanneer jouw website spiksplinternieuw is of wanneer je een belangrijke nieuwe pagina hebt aangemaakt. Je voert een inspectie uit op de gewenste URL en je ziet direct of de pagina al geïndexeerd is. Je ziet ook wanneer de crawlers van Google langs zijn geweest. En – mocht dat nog nodig zijn – je kunt hier klikken op ‘indexering aanvragen’. Het kan een aantal dagen duren voordat dit verzoek wordt uitgevoerd. 

URL-inspectie Google Search Console

Content verwijderen uit Google

Naast het verzoek om content op te laten nemen in de zoekmachine, kun je ook een verzoek doorgeven om content uit te sluiten van de zoekmachine. Had je bijvoorbeeld een pagina op ‘index’ staan terwijl dit ‘noindex’ moest zijn? Na het wijzigen van de settings in jouw website, kun je het verzoek indienen om de betreffende pagina tijdelijk te verwijderen. Wil je je content permanent verwijderen uit de zoekmachine, dan kan de ‘noindex’-setting of een robots.txt als blokkeringsmechanisme je daarbij helpen.

Robots.txt tester in Search Console

Deze feature is niet te vinden vanuit de nieuwe Search Console interface, maar wel te bereiken via Robots Testing Tool. Je kunt enkel websites testen en niet een domein. Daarom is het van belang dat je bij het aanmaken van je Search Console account ook minimaal je website via ‘URL-voorvoegsel’ verifieert. Heb je dat eenmaal gedaan dan kun je een check uitvoeren op je robots.txt.

Zoekmachinerobots gebruiken dit bestand om te achterhalen welke delen van jouw site ze wel of niet mogen doorzoeken. Zo kun je bijvoorbeeld het admin-gedeelte van je website uitsluiten. Verkeerd gebruik van dit bestand kan ertoe leiden dat zoekmachines jouw website nooit zullen crawlen of indexeren. Mocht jij problemen met de indexatie met jouw website, dan is het dus goed om deze file te controleren.

User-agent: *

Allow: /

Met de bovenstaande instructies geef je bijvoorbeeld aan dat zoekmachines jouw website mogen doorzoeken. De ‘user agent’ staat voor het type robots, het sterretje geeft aan dat alle robots de site mogen crawlen. Met ‘Allow’ geven we in dit geval door de slash aan dat alle pagina’s doorzocht mogen worden. 

Inzicht in zoekwoorden met Search Console

Wil je aan de slag met SEO dan is het raadzaam om Search Console te implementeren op jouw website. Zo zie je namelijk precies op welke zoekopdrachten je gematcht wordt en welke rankings je behaalt. Heb je hier ondersteuning bij nodig? Neem dan gerust contact op! We helpen je graag verder.

Dit interesseert je misschien ook

Een Online Dashboard; cruciaal voor jouw groei

Let’s face it; jouw marketingdata komt uit verschillende bronnen en iedere bron hanteert weer net andere meetprotocollen. Niet alle bronnen zijn even volledig of betrouwbaar (vanwege onder andere die meetprotocollen). Dus waar baseer je je op? Ga je uit van Google...

Lees meer

De duurzame dagen kalender 2024

Ook jij hebt dit jaar vast het voornemen om vaker content te delen. Hoe meer relevante content jij creëert, hoe beter je opgemerkt wordt door jouw doelgroep. Maar wat nu als je om inspiratie verlegen zit? Download gratis de duurzame inhaakkalender en weet met gemak...

Lees meer

Duurzame marketingkanalen: zo zet jij ze in!

Als duurzaam bedrijf maak je deel uit van een revolutionaire beweging die de wereld transformeert naar een groene toekomst. De aandacht rondom duurzaamheid groeit en dat maakt jou een pionier waar je trots op mag zijn! Het streven naar duurzaamheid gaat vaak verder...

Lees meer