fbpx

Verbeter je lokale vindbaarheid met Google Mijn Bedrijf

Wordt jouw bedrijf al met een rode pin in Google Maps gemarkeerd? Als dat niet het geval is, wordt het de hoogste tijd! Een Google Maps bedrijfsvermelding is namelijk niet alleen gratis, het boost ook je lokale SEO. In een wereld die in rap tempo digitaliseert, wil je natuurlijk dat jouw bedrijf ook een digitaal plekje weet te bemachtigen. Zeker wanneer je ook nog eens lokaal producten of diensten levert.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf (GMB) is een van de vele gratis tools van Google en helpt bedrijfseigenaren hun weergave in Google’s zoekresultaten en Google Maps te beheren. Met behulp GMB kun je een lokale bedrijfsvermelding op Google claimen en nuttige informatie delen met (potentiële) klanten. Naast adres en telefoonnummer deel je bijvoorbeeld eenvoudig openingstijden, diensten, producten en updates.

Waarom mijn bedrijf claimen in Google?

Omdat Google Mijn Bedrijf je een digitaal uithangbord biedt van jouw bedrijf. Zoekt iemand op jouw bedrijfsnaam, dan is het wel zo fijn als er direct bedrijfsinformatie wordt weergegeven in de top van de zoekresultaten. Met Google Mijn Bedrijf wordt het claimen van die lokale topnotatie een koud kunstje.

Optimaliseer voor lokale vindbaarheid

Goed om te weten: heb je eenmaal een Google Mijn Bedrijf-pagina aangemaakt, dan krijg je hier fijne insights over. Je kunt bijvoorbeeld zien hoe mensen jouw bedrijf weten te vinden, welke zoekopdrachten ze gebruiken en hoe ze interactie hebben met jouw bedrijf.

Claim jouw bedrijf op Google Maps

Zet in op lokale vindbaarheid

Hoe vaak zoek jij naar de dichtstbijzijnde kapper, bakker of supermarkt? Check je de openingstijden of ben je op zoek naar de beste route? Wereldwijd wordt Google Maps maandelijks door meer dan 1000 miljard mensen gebruikt. Dit terwijl slechts 44 procent van alle lokale retailers een bedrijfsvermelding op Google heeft geclaimd. Er valt dus nog een wereld te winnen.

Google hecht een steeds grotere waarde aan lokale SEO. Niet vreemd: bevind jij je in het noorden van het land, dan heb jij niets aan een adres van een bakker in het zuiden van het land. Jouw bedrijfsvermelding zal dus met name lokaal opduiken wanneer Google denkt dat dit relevant is. Heb je meerdere bedrijfslocaties, dan is het van belang dat je deze allemaal opneemt binnen jouw Google Mijn Bedrijf profiel.

Jouw bedrijf aanmelden bij Google

Om jouw bedrijf op te laten in onder andere Google Maps navigeer je naar google.com/business en klik op ‘Nu beheren’. Log je in met een Google account. Heb je deze nog niet, dan kun je die in dit proces aanmaken. Eenmaal ingelogd, vraagt Google om gegevens van jouw bedrijf. Voer jouw bedrijfsnaam, locatie, het servicegebied, bedrijfscategorie en contactgegevens in. Doorloop je dit proces voor het eerst? Dan ontvang je een code per briefpost om jouw account te verifiëren. Tot je de verificatie hebt afgerond, blijf je hier een melding van zien in het hoofdoverzicht van je account.

google mijn bedrijf beheren

Google mijn Bedrijf beheren

Is je account eenmaal geverifieerd, dan duurt het niet lang meer voordat jouw bedrijf zichtbaar wordt in de zoekresultaten of in Google Maps. Vanaf nu kun jij het gros van de informatie in jouw bedrijfsvermelding beheren, het beste doe je dit onder de tab ‘informatie’. Hier voeg je openingstijden, de URL van je website, een omschrijving van jouw bedrijf en foto’s toe. Binnen dit onderdeel van GMB kun je overigens ook aangepaste openingstijden opnemen; handig met vakanties en/of feestdagen.

Haal het meeste uit jouw bedrijfsvermelding

Naast basisinformatie over jouw bedrijf kun je nog veel meer relevante info kwijt. Ben je eigenaar van een restaurant? Dan kun je je complete menu al verwerken in je bedrijfsvermelding. Verleen je diensten? Dan kun je je services benoemen en per service een korte omschrijving verwerken. Verkoop je producten? Dan kun je zelfs een selectie van een aantal producten opnemen Google My Business.

Loop alle tabs in het menu van Google Mijn Bedrijf rustig door en ga na welke onderdelen voor jou relevant zijn. Hoe meer inhoudelijke informatie jij kunt delen, hoe completer jouw vermelding en hoe beter dit is voor de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf. Bovendien kun je jouw potentiële klanten inspireren en nuttige foto’s, blogs, updates, kortingscodes of producten met ze delen. Het delen van deze informatie is allemaal.

Features van Google Mijn Bedrijf

Zorg ervoor dat je altijd – dus ook op je Google bedrijfspagina – je communicatie rechtstreeks richt tot jouw (potentiële) klanten. Zij zijn immers degenen die deze informatie tot zich zullen nemen en zich laten inspireren door jouw content.

Google Mijn bedrijf optimaliseren

Communiceer met je klanten

Er is meer mogelijk met een bedrijfsvermelding dan veel mensen weten. En dat werkt vanaf nu in jouw voordeel. Naast eerdergenoemde features in deze post, zijn er nog een paar onderdelen zeker het vermelden waard.

Je kunt een link delen met klanten om een review te vragen. Ook kun je op reviews reageren. Dit is zowel voor top-reviews als voor minder goede reviews een goed idee: je laat hiermee namelijk zien dat je de ervaringen van jouw klanten serieus neemt.

Via de optie ‘berichten’ kun je inschakelen dat klanten rechtstreeks berichten naar je kunnen sturen. Deze optie maakt het jouw klanten mogelijk om eenvoudig met je in contact te treden. Voor maximale prestaties en zichtbaar is het wel belangrijk dat je binnen 24 uur op een bericht reageert.

Samenvatting: dit is er mogelijk met jouw bedrijfsvermelding

Zoals je leest, er kan een heleboel. Afhankelijk van in welke branche jij je begeeft, kun je sommige opties wel weergeven en andere niet. Bekijk dus altijd alle opties die jouw Google Mijn Bedrijf profiel je biedt. Hier een samenvatting van de informatie die jij kunt delen via jouw vermelding:

  • Adresgegevens
  • Openingstijden
  • Telefoonnummer
  • Bedrijfscategorie
  • Reviews
  • Foto’s
  • Bedrijfslogo
  • Berichten beantwoorden
  • Aanbiedingen
  • Updates
  • Afspraak
  • Producten
  • Evenementen
  • Menu

Duizelt het je van alle informatie en wil je hier liever zelf je vingers niet aan branden? Neem in dat geval vrijblijvend contact met ons op. Digital Hummingbird helpt je bij het claimen van jouw bedrijfsvermelding in Google en optimaliseert alle relevante opties voor jouw bedrijf.

Dit interesseert je misschien ook

Een Online Dashboard; cruciaal voor jouw groei

Let’s face it; jouw marketingdata komt uit verschillende bronnen en iedere bron hanteert weer net andere meetprotocollen. Niet alle bronnen zijn even volledig of betrouwbaar (vanwege onder andere die meetprotocollen). Dus waar baseer je je op? Ga je uit van Google...

Lees meer

De duurzame dagen kalender 2024

Ook jij hebt dit jaar vast het voornemen om vaker content te delen. Hoe meer relevante content jij creëert, hoe beter je opgemerkt wordt door jouw doelgroep. Maar wat nu als je om inspiratie verlegen zit? Download gratis de duurzame inhaakkalender en weet met gemak...

Lees meer

Duurzame marketingkanalen: zo zet jij ze in!

Als duurzaam bedrijf maak je deel uit van een revolutionaire beweging die de wereld transformeert naar een groene toekomst. De aandacht rondom duurzaamheid groeit en dat maakt jou een pionier waar je trots op mag zijn! Het streven naar duurzaamheid gaat vaak verder...

Lees meer