We surfen wat af met z’n allen. En dat zorgt voor het nodige energieverbruik en bijbehorende uitstoot. Op de pagina ‘duurzame marketing‘ gaven we al eens aan dat het Internet verantwoordelijk is voor 3,7 procent van de wereldwijde broeikasgassen. Dit is zelfs meer dan de uitstoot van al het luchtverkeer op onze aarde. Het internet is dus slecht voor het milieu. Maar het goede nieuws is: daar kunnen we wat aan doen. Door jouw website te verduurzamen, wordt de impact op het energieverbruik afkomstig van het Internet kleiner.
Duurzame website met behulp van SEO?
Hoe efficiënter een website, hoe minder energie er verbruikt wordt door jouw surfende bezoekers. SEO lijkt hier misschien weinig mee te maken te hebben. Toch is het tegendeel waar. Wanneer we een website namelijk optimaliseren voor zoekmachines, helpen we jouw bezoekers snel en makkelijk de informatie te vinden die ze zoeken. Een succesvolle SEO-strategie leidt ertoe dat mensen minder tijd besteden aan het zoeken naar informatie op het internet. Ze hoeven immers minder pagina’s te bezoeken die niet aan hun behoeften voldoen. Doordat bezoekers minder tijd op het Internet hoeven door te brengen, wordt er minder energie verbruikt. Klinkt eigenlijk vrij eenvoudig, niet?
Website verbeteren met efficiënte webteksten
SEO gaat al lang niet meer alleen om het gebruik van relevante zoekwoorden. Belangrijker is het dat je relevante content schrijft waarbij een bezoeker gemakkelijkt tot de kern van je boodschap kan komen. We willen namelijk niet dat bezoekers hun tijd verspillen aan het doorworstelen van inhoud die weinig of geen waarde biedt. Het schrijven van duidelijke en efficiënte webteksten voorkomen verspilde tijd op het internet en daarmee wordt er opnieuw op energie bespaard. Zorg in je copy voor een duidelijke opbouw, gebruik makkelijk te scannen tussenkoppen en kom snel to the point!
Verklein de grootte van afbeeldingen en video's
2 seconden; vanaf deze laadtijd haken de meeste bezoekers al af. Grootste boosdoener van een trage laadtijd is het gebruik van groot formaat afbeeldingen en video’s. In het artikel ‘8 tips voor sterke SEO afbeeldingen‘ raadden we al aan je afbeeldingen kleiner dan 300kB te houden. In plaats van JPEG’s of PNG’s is het inmiddels raadzaam om je afbeeldingen om te zetten naar WebP-formaat.
Wat video’s betreft: dit is by far de grootste energieverbruiker. Je kunt je vaak afvragen of video’s echt nodig zijn. Als dat zo is, zorg er dan in ieder geval voor dat de autoplay-functie wordt uitgeschakeld. Een website mét video’s is vaak 2 keer zo zwaar als websites zonder video’s. Dat is zwaar voor de processor van telefoon of computer en resulteert in een hoger energieverbruik.
Test de snelheid van je website
Test ook zelf eens de snelheid van je website. Via PageSpeed Insights van Google kun je per pagina precies zien wat de laadtijd is. Ook worden er tips gegeven om de laadtijd te verminderen. Afhankelijk van je CMS kun je eens nagaan of je de caching van je website kunt verkleinen met behulp van een plugin. Toch zul je in de meeste rapporten zien dat afbeeldingen en video’s voor de grootste vertraging in laadtijd zorgen.
Kies de juiste fonts
Met behulp van fonts kan jij een spectaculaire en onderscheidende website bouwen. Toch voegen veel fonts een behoorlijk bestandsgewicht toe aan een website. Bepaalde fonts kennen een bestandsgrootte van makkelijk 250 kB. En wil je dan ook nog een variatie op dit font (italic, bold, thin) dan komt daar makkelijk nog eens 250 kB bij. Gebruik daarom zoveel mogelijk systeemlettertypes. Deze zijn misschien iets minder in het oog springend, maar wel functioneel en minder zwaar. Fonts al Arial en Times New Roman staan bijvoorbeeld al op de meeste apparaten. Dit zorgt voor een kortere laadtijd.
Groene hosting
Bovenstaande tips kunnen je helpen het energieverbruik van een website te verminderen. Je website verduurzamen kan, naast het optimaliseren voor SEO, ook met behulp van groene hosting. Er bestaan al hostingsbedrijven die enkel hernieuwbare energie gebruiken.
CO2-calculator voor websites
Wil je weten voor hoeveel CO2 jouw website verantwoordelijk is? Neem dan eens een kijkje op Website Carbon. Digital Hummingbird stoot bijvoorbeeld een hoeveelheid koolstof uit die 2 bomen in één jaar opnemen. Hoewel we het beter doen dan 66 procent van andere geteste website, is er ook voor ons nog altijd werk aan de winkel!
Je bedrijf vindbaar maken op Google
Een efficiënte website is een betere website. En met behulp van SEO kun behoorlijk op efficiëntie winnen. Het mooie is dat wanneer jij met effectieve copy én SEO het gebruiksgemak van jouw online bezoekers vergroot, Google je beloont met beter vindbaarheid. Laten we dus samen minder energie verspillen én zorgen voor een beter vindbaar bedrijf op Google. Wil je weten hoe? Bekijk dan ook eens onze diensten pagina over search engine optimization, neem contact op en verduurzaam jouw website met behulp van SEO!