Digital Hummingbird 💚 Google Ads. Onze oprichtster heeft ruim 15 jaar ervaring met Google Ads en kan de meest gemaakte fouten zo benoemen. Maar omdat wij graag inzetten op een positieve benadering, geven we je graag 12 essentiële tips mee om jouw campagnes vleugels te geven.
12 Tips voor Google Ads
- Wees kritisch op Auto Applied Recommendations
- Schakel dedicated Google Ads conversietracking in
- Gebruik een mix aan zoekwoordtypen
- Analyseer regelmatig het zoektermenrapport
- Voeg zoekwoord uitsluitingen toe
- Kies het juiste campagnetype
- Maak voorzichtig gebruik van AI en Machine Learning
- Accepteer nooit blind de aanbevelingen van Google
- Optimaliseer je locatie en locatiedoelstellingen
- Gebruik de juiste biedstrategie
- Maak optimaal gebruik van advertentie-extensies
- Blijf optimaliseren voor de beste resultaten

Wees kritisch op Auto Applied Recommendations
Google zet ‘per default’ een aantal Auto Applied Recommendations (AAR’s) aan. Hiermee kunnen bijvoorbeeld automatisch slecht presterende zoekwoorden worden onderbroken, duplicate zoekwoorden of uitsluitingen worden verwijderd en advertenties automatisch aangepast worden. Onze ervaring hiermee is dat dit niet altijd in jouw voordeel werkt. Wij hebben zelfs goed presterende zoekwoorden onderbroken en de meest vreemde advertenties aangemaakt zien worden. Google past in bulk ‘if this, then that’ regels toe en dat werkt niet altijd in het voordeel van jouw account. Wij schakelen daarom altijd alle AAR’s uit. Dit doe je als volgt:
- Zorg dat je je op campagneniveau bevindt,
- Klik in het verticale menu op ‘aanbevelingen’,
- Vervolgens klik je op ‘automatisch toepassen’ rechts in je scherm,
- Je klapt de tabjes ‘uw advertenties onderhouden’ en ‘uw bedrijf laten groeien’ uit,
- Vervolgens deselecteer je alle aangevinkte items,
- Daarna klik je op ‘opslaan’ rechtsbovenin je scherm.

Schakel Google Ads conversietracking in
Zonder conversietracking weet je niet welke advertenties en zoekwoorden effectief zijn. Zorg ervoor dat je conversietracking goed is ingesteld voor waardevolle inzichten en het optimaliseren van je campagnes. Het is belangrijk om enhanced conversion tracking in te stellen. Hiermee kan Google namelijk ook volledig geanonimiseerd conversies terugherleiden naar jouw zoekwoorden. En dat geeft jou meer handvatten om je campagnes op te sturen, terwijl je tegelijkertijd rekening houdt met de privacy van jouw (toekomstige) klanten.
Gebruik een mix aan zoekwoordtypen
Veel beginnende adverteerders zetten alleen ‘brede zoekwoorden’ in. Dat raden we sterk af. Google neemt hierbij namelijk veel meer ruimte dan je lief is om zoekopdrachten te matchen. Dit betekent dat je heel veel irrelevante bezoekers krijgt én veel meer betaalt voor je advertenties dan nodig is. We schreven eerder al eens een artikel over de verschillende zoekwoordtypen in Google Ads. We nodigen je dan ook van harte uit om dat goed te bestuderen. Tegenwoordig gebruiken wij een mix van alle 3 de zoekwoordtypen. Dit doen we enkel in campagnes waarbij we sturen op conversies én waarbij de conversietracking 100% in orde is. Anders schiet je met brede zoekwoorden alsnog te veel met hagel.

Analyseer het Google Ads zoektermenrapport
Het zoektermenrapport van Google Ads biedt inzicht in welke zoekopdrachten je advertenties activeren. Door deze regelmatig te analyseren, ontdek je nieuwe kansen en kun je negatieve zoekwoorden toevoegen om ongewenste klikken te verminderen. In het artikel ‘gebruik het rapport zoektermen in jouw voordeel‘ leggen we je precies uit wat het verschil is tussen zoekwoorden en zoektermen én hoe je deze laatste optimaliseert.
Voeg zoekwoord uitsluitingen toe
Zonder zoekwoord uitsluitingen kunnen je advertenties verschijnen voor irrelevante zoekopdrachten. Voeg regelmatig negatieve zoekwoorden toe om je targeting te verfijnen. Voordat wij starten met adverteren, doen we een uitgebreid zoekwoordonderzoek. Tijdens dit onderzoek, kom je geheid zoekwoorden tegen die niets met jouw merk, product of dienst te maken hebben. Je doet er goed aan deze verzamelen in een zogenaamde negatieve zoekwoordlijst. Denk bijvoorbeeld aan een lijst met jouw concurrenten of een lijst met irrelevante plaatsen. Via ‘Tools’ > ‘Gedeelde bibliotheek’ > ‘lijsten met uitzonderingen’ kun je nieuwe negatieve zoekwoordlijsten aanmaken. Vergeet vervolgens niet om deze te koppelen aan je actieve campagnes.
Kies het juiste campagnetype
Wil je een search campagne opzetten? Wees je er dan van bewust dat Google deze automatisch wil uitbreiden naar het displaynetwerk. Google verwerkt jouw tekstadvertenties dan in soort niet-opgemaakte image die vertoond kan worden op pagina’s als nu.nl. Omdat er geen enkele styling aan wordt toegevoegd én je zelf niet kunt sturen op wie jouw advertenties ziet, raden we dit af. Via de campagne-instellingen kun je de optie ‘Google Display Netwerk opnemen’ uitschakelen. Wil je namelijk werken aan je brand awareness? Dan doe je er beter aan een Display, Demand Gen of Performance Max campagne op te zetten.
Maak voorzichtig gebruik van AI en Machine Learning
AI heeft veel toepassingen, maar is niet onfeilbaar. Het is uitstekend in wiskunde en het herkennen van patronen, maar begrijpt mensen niet, heeft geen empathie en werkt niet goed met uitzonderingen en afwijkende data. Jouw brein blijft je beste marketingtool. Blijf daarom met jouw brein, kennis en wijsheid je account evalueren. We raden je aan om zeker wel gebruik te maken van Googles slimme biedstrategieën, maar tegelijkertijd zelf kritisch te blijven op de resultaten die je behaalt.
Wees kritisch op Googles aanbevelingen
Naast de automatische aanbevelingen, is Google vrij goed om (enigszins opdringerig) aanbevelingen te blijven geven voor jouw campagnes. Zo zal Google bijvoorbeeld regelmatig aanbevelen je budgetten te verhogen (pro-tip: bereken daarom op voorhand je Google Ads kosten), nieuwe zoekwoorden toe te voegen aan jouw ad groups. Wij accepteren zelden blindelings deze aanbevelingen. Wel bekijken we ze eens in de maand om te boordelen welke optimalisaties we door willen voeren. Zie het als een soort suggestieve checklist die je kan ondersteunen in jouw optimalisaties.

Optimaliseer je locatie en locatiedoelstellingen
Maak je een nieuwe campagne aan? Dan target je standaard de hele wereld. Dat zal in de meeste gevallen veel te breed zijn. Jij wilt in de meeste gevallen je advertenties is specifieke plaatsen van Nederland of in heel Nederland laten zien. Let er daarbij ook op hoe je deze locatietargeting in stelt. Je kunt via de campagnesettings namelijk onder je opgegeven locatie kiezen voor ‘locatie-opties’. Hier kun je kiezen voor de optie ‘Aanwezigheid: mensen die (regelmatig) op de door u opgenomen locaties zijn.’. De andere optie ‘Aanwezigheid of interesse: mensen die zich (regelmatig) bevinden op of die interesse hebben getoond in de door u opgenomen locaties (aanbevolen)’ kan namelijk ook mensen targeten die een vakantie plannen in jouw land. We zien met enige regelmaat in onze audits dat er best wat zoekopdrachten uit het buitenland kunnen komen bij deze optie, zonde van je budget!
Gebruik de juiste biedstrategie
Vroeger – en dan hebben we het inmiddels over meerdere jaren geleden – moest je zelf betalen wat je per klik wilde betalen. Inmiddels kun je Google dit werk laten doen via ‘slimme biedstrategieën’. Google bepaalt dan per zoekopdracht precies hoeveel er betaalt mag worden om jouw doelen te behalen. Dit kan een biedstrategie zijn gericht op een bepaalde cost per conversie, het maximaliseren van klikken of het altijd bovenaan staan in Google met een doelvertoningspercentage. Denk goed na over wat je wilt bereiken met jouw advertenties en kies een biedstrategie die daar het beste bij aansluit.
Gebruik advertentie extensies
Verrijk je advertenties met extra informatie door gebruik te maken van sitelinks, oproepextensies of locatie-extensies. Dit maakt je advertenties aantrekkelijker en verhoogt de zichtbaarheid. Door zoveel mogelijk (relevante) extra gegevens toe te voegen aan jouw advertenties, breid je je advertentie letterlijk uit. In plaats van dat deze bestaat uit 2 regels, kan deze soms wel uitgebreid worden met 8 regels. Daarmee duw je je concurrentie letterlijk verder weg op de zoekresultatenpagina van Google en vergroot je een klik naar jouw website.

Blijf optimaliseren voor de beste resultaten
Blijf je campagnes continu optimaliseren om ervoor te zorgen dat je Google Ads investeringen de gewenste resultaten opleveren. Met deze tips in je arsenaal kun je je Google Ads campagnes effectief verbeteren en je doelgroep beter bereiken. Heb je vragen, wil je persoonlijk advies of twijfel je over het uitbesteden van je Google Ads? Neem gerust contact met ons op! 😊 We voorzien je graag van advies.