Hoewel Responsive Search Ads (RSA’s) al debuteerde in 2018, kondigde Google op 18 februari aan dat ze nu als standaardadvertentietype voor zoekcampagnes in Google Ads ingezet worden. Dit heeft geen invloed op de manier waarop advertenties worden aangeboden. Uitgebreide tekstadvertenties, ookwel Expanded Text Ads of ETA’s genoemd, worden voorlopig nog steeds ondersteund. Wil je een nieuwe advertentie aanmaken? Dan kun je in eerste instantie niet meer kiezen voor de uitgebreide tekstvariant.
Dit is wat er verandert voor adverteerders
De wijziging is niet enorm. Het enige verschil is dat het advertentieplatform niet meer standaard overschakelt naar ETA’s bij het aanmaken van nieuwe advertenties. Toch kan het een eerste teken aan de wand zijn dat ETA’s op termijn uitgefaseerd worden. Deze uitfasering betreft op dit moment onze eigen speculatie. Google wil het gebruik van Responsive Search Ads steeds meer stimuleren omdat het aansluit bij hun visie rondom machine learning.
Expanded Text Ads
Voordat RSA’s werden geïntroduceerd, kon er al gebruik worden gemaakt van expanded text ads. Binnen dit advertentietype heb je de mogelijkheid om 3 koppen en 2 omschrijvingen in te voeren. Het komt voor dat er 2 koppen worden vertoond in plaats van 3. De 2 omschrijvingen worden vaak allebei getoond. De volgorde van de advertenties bleef ongeroerd.
Een best practice hierbij was om meerdere advertentievarianten aan te maken. Je kunt vervolgens aangeven dat Google de advertentieroulatie mag optimaliseren op basis van de best presterende advertenties. Op basis van deze prestaties kon je weer nieuwe advertentievarianten aanmaken en deze opnieuw mee laten nemen in de roulatie.
Responsive Search Ads
Responsive Search Ads werken anders. In plaats van 3 koppen kun je er nu 15 invoeren. De 2 omschrijvingen maken ruimte voor 4 stuks. Elk onderdeel van dit advertentietype wordt gezien als een ‘asset’. Deze onderdelen worden gemixt en gematcht om zo tot de beste combinatie van koppen en omschrijvingen te komen. In de zoekresultaten worden er namelijk nog steeds maximaal 3 koppen en 2 omschrijvingen getoond. Je hebt zelf minder controle over de volgorde van de vertoonde advertentie, en dat kan een uitdaging zijn.
De uitdagingen van responsieve tekstadvertenties
Alle koppen en omschrijvingen in een responsive search ads moeten op zichzelf kunnen staan. Bij een ETA kon je nog spelen met koppen omdat je wist in welke volgorde deze getoond zou worden. Bij een RSA moet iedere kop en iedere omschrijving op zichzelf zinvol zijn, ongeacht de volgorde of combinatie met andere assets.
Google biedt wel een hulpmiddel om ietwat controle uit te oefenen over de volgorde van koppen en omschrijvingen. Je kunt een bepaalde kop of omschrijving vastpinnen op een specifieke positie. Zodoende kun je aangeven in welke volgorde deze onderdelen weergegeven moeten worden.
Terugschakelen van RSA's naar ETA's
Wil je toch gebruik blijven maken van uitgebreide tekstadvertenties, dan is dat nog steeds mogelijk. Bij de aanmaak van een responsieve tekstadvertentie heb je de optie ‘switch back to text ads’. Het is aan te raden om zoveel mogelijk over te schakelen naar Responsive Search Ads, maar het kan geen kwaad om te blijven testen hoe ETA’s presteren ten opzichte van RSA’s.
Dit zegt Google over responsieve zoekadvertenties
Google geeft aan dat adverteerders die responsieve zoekadvertenties toevoegen aan hun advertentiegroepen, tot wel 10 procent meer klikken en conversies genereren. Met behulp van machine learning bepaalt dit type zoekadvertenties automatisch de beste combinatie van koppen en beschrijvingen om de juiste advertentie weer te geven aan de juiste persoon.
Kunnen jouw advertenties wel een opfrisbeurt gebruiken of maak je nog helemaal geen gebruik van responsive search ads? Neem dan vrijblijvend contact op om te zien wat een opfrisbeurt voor jouw campagnes kan betekenen.