Jouw Google Ads campagnes zijn net gelanceerd en dat betekent: resultaten monitoren. Eén van de cruciale onderdelen die jij nodig hebt om jouw campagnes te optimaliseren is het rapport ‘zoektermen’. Met behulp van dit rapport kan jij namelijk precies zien welke zoekopdrachten er zijn gebruikt om jouw advertenties te doen verschijnen.
Zoektermen vs. zoekwoorden
Allereerst is het belangrijk om het verschil te kennen tussen zoektermen en zoekwoorden. Met zoektermen worden de daadwerkelijk gebruikte zoekopdrachten aangeduid. Met zoekwoorden bedoelen we de (combinatie van) woorden die jij hebt ingesteld in je advertentiegroep. Het zoekwoord “rode zomerjurk” kan bijvoorbeeld getriggerd worden door de zoekterm rode zomerjurk maat 38 bestellen.
Welke zoektermen iemand precies mag gebruiken om jouw zoekwoord te activeren, hangt af van het gebruikte zoekwoordtype. In onderstaand voorbeeld wordt rode zomerjurk als ‘woordgroep’ aangeduid. Hiermee kun je gematcht worden op zoekopdrachten die woorden vóór of ná jouw zoekwoord gebruiken. Lees voor meer informatie over het gebruik van zoekwoordtypen ook eens ‘Zo zet jij Google’s zoekwoordtypen foutloos in’.
Het nut van een zoektermen analyse
Stel je nu eens voor dat uitsluitend rode zomerjurken voor volwassenen verkoopt. Kies je ervoor om het zoekwoord “rode zomerjurk” te activeren, dan kun je gematcht worden op zoektermen als rode zomerjurk online bestellen of rode zomerjurk maat 42. Het voordeel van het gebruik van een woordgroep, is dat je niet handmatig ontelbaar veel variaties op jouw zoekwoord hoeft in te stellen.
Toch kleeft er ook een nadeel aan. Jouw woordgroep zal namelijk ook zoektermen op leveren als rode zomerjurk 2e hands of rode zomerjurk voor kinderen. En op die termen wil je misschien helemaal niet gevonden worden. Voordat je actie kunt ondernemen, is het allereerst van belang om te achterhalen op welke zoekopdrachten jij precies gevonden wordt.
Het rapport 'zoektermen' gebruiken
Om jouw zoektermen te kunnen analyseren, selecteer je eerst de door jou gewenste campagne. Je kunt de analyse ook uitvoeren over alle campagnes. Houdt er rekening mee dat je aan overzicht en daarmee aan effectiviteit inboet. Navigeer vervolgens naar ‘zoektermen’ onder ‘zoekwoorden’ in het lichtgrijze menu. Je ziet dan iets wat lijkt op onderstaand voorbeeld.
In dit voorbeeld zien we dat de zoektermen behoorlijk verschillen van de ingestelde zoekwoorden. De eerste conclusie is dat de meest effectieve zoekwoordtypen ontbreken. In dit geval kan het verstandig zijn om terug te navigeren naar ‘zoekwoorden zoeken’ om daar de zoekwoordtypen te wijzigen. Blijven we in dit venster, dan kun je woorden selecteren die je wilt toevoegen of verwijderen. Dit kun je doen op basis van gezond verstand, maar je kunt ook de data voor zich laten spreken.
Bespaar kosten met het zoektermenrapport
In bijna ieder Google Ads account gaan er onnodige kosten naar niet-relevante zoektermen. Wil je hier verandering in brengen, dan is een frequent bezoek aan het rapport ‘zoektermen’ een goede zet! Voeg hoog converterende zoektermen ‘exact’ toe en sluit irrelevant verkeer uit. Maak gebruik van filters om sneller door een grote hoeveelheid zoektermen te navigeren. Filter bijvoorbeeld de doorklikratio op kleiner dan 1% en filter het aantal conversies op 0. Hiermee krijg je waarschijnlijk al een set aan zoektermen die niet goed presteert in jouw campagnes.
Zet jouw zoektermen in een bredere context
Net als vrijwel ieder onderdeel in Google Ads, staat het rapport ‘zoektermen’ niet op zichzelf. Een slecht presterende zoekterm kan bijvoorbeeld te maken hebben met een te laag bod en daarmee een te lage positie in de zoekresultaten. Ook kan het zijn dat jouw advertenties totaal niet aansluiten op de zoektermen. Het is belangrijk om deze grotere context te overzien om het resultaat in jouw Google Ads campagnes blijvend te verbeteren. Wel heb je met het zoektermenrapport al een stevige tool in handen om hier een begin mee te maken.