Bij Digital Hummingbird zetten we ons dagelijks in voor duurzame marketingoplossingen. Kennisdeling staat bij ons hoog in het vaandel en daarom deelt onze social wizard Robin graag zijn favoriete tools voor social advertising met jullie. Deze tools helpen ons om effectieve en boeiende advertenties te maken die echt impact maken. Ready? Let’s dive in!
Motion App
Wanneer je al even werkt met de Ads Manager van Meta, dan weet je dat het een uitdaging kan zijn om waardevolle inzichten uit het account te halen. Voor fijne overviews werkten we al een hele poos met Looker Studio Dashboards. Maar inmiddels heeft ook Motion App al een speciaal plekje in ons groene hart veroverd. 💚
Met behulp van deze tool kunnen we namelijk supersnel zien welke creatives en welke copy goed werken, welke hooks op video het beste werken. En dat allemaal in een fijn visueel overzicht. Gebruik je bepaalde copy voor meerdere ads in meerdere campagnes? Dan kan Motion deze data in bulk samenvoegen om precies te zien op welke boodschap jouw publiek het beste aanslaat. En dat is een feestje! Je moet er overigens wel wat voor over hebben. Een starter abonnement kost je $ 250 per maand. Omdat wij meerdere accounts beheren, het ons tijd én betere resultaten oplevert, is het voor ons zeker de moeite waard om hierop in te zetten.
Staticflow
Om inspiratie verlegen zitten, het overkomt de beste (vertellen we je uit eigen ervaring 😉). Met StaticFlow behoort dat redelijk tot het verleden. Je kunt namelijk door ruim 1900 templates scrollen en deze direct openen in Canva of Figma. Het handige is met name dat je de templates kunt filteren op Industrie, type advertentie en advertentieformaat (square of story formaat). Dus of je nu een ‘us vs them’, ‘what’s inside’, ‘Feature Point Out’ of ‘before/after’ template zoekt, StaticFlow heeft het allemaal. Wij vinden deze tool veel overzichtelijker dan de templates van bijvoorbeeld Canva omdat StaticFlow zich expliciet richt op advertenties of marketing-uitingen. Hoewel wij momenteel freewheelen op dit platform en het enkel ter inspiratie gebruiken, kun je vanaf $ 24 per maand direct aan de slag met de beschikbare templates. En iedere week komen er 50 nieuwe templates bij! 🦄🪽
Meta’s Ad Library
Bij veel mensen onbekend, maar de meeste grote advertentieplatformen hebben een advertentiebibliotheek waarin je precies kunt zien wie welke advertenties heeft of had draaien. De Ad Library van Meta is vrij toegankelijk en vraagt niet (dit is een unicum als je het ons vraagt 😲) om een Facebook inlog. Ze bieden hiermee dus semi-transparant inzicht in de advertenties van al haar adverteerders. O ja, de advertentiebibliotheek is volledig gratis! Ook niet onbelangrijk om mee te geven.
Adobe Express
Hoewel Canva by far het meest gebruikt wordt, werken wij heel graag met Adobe Express. Het geeft ons namelijk iets meer opties om ieder font in te laden en een link te leggen met andere adobe software zoals Photoshop en InDesign. Daarmee leggen we de finishing touch om iedere visual zo mooi mogelijk uit de verf te laten komen. Downside van deze tool is dat het vrij kostbaar kan zijn om meerdere mensen aan een account te laten werken. Voor Adobe Express als stand alone product betaal je 121 euro per jaar. Wil je samenwerken met anderen, dan betaal je (vanaf 2 personen) 67 euro per jaar. Daarmee is het dus ook iets goedkoper dan Canva (die 90 euro per jaar vraagt vanaf 3 personen).

Social Ads Tools
And there you have it. Onze beste tools voor Social Ads (of specifieker: Meta Ads). Naast deze tools werken we natuurlijk vanuit de Ads Manager van Meta en gebruiken we Google Spreadsheets om adcopy te delen, laten corrigeren en/of aanvullen. En laat me de Google Drive niet vergeten voor de opslag van alle visuals. Dit werkt iets overzichtelijker dan de creatives opslag van Meta zelf. De interface van Meta Ads is nu eenmaal niet altijd zo overzichtelijk als wij zouden willen, daarom helpt het om externe tooling in te zetten.
Met bovenstaande tools heb je alles in handen om zelf converterende ads op te zetten. Van inspiratie tot creatives tot diepgaande analyses. En kom je er nu toch niet uit? Geef ons gerust eens een belletje of appje. We denken graag met je mee om tot de beste resultaten te komen!