Merkbekendheid, de sleutel naar meer zichtbaarheid én vertrouwen
Bij duurzame merken draait alles om zichtbaarheid én geloofwaardigheid. Het hebben van een geweldig product of een inspirerende missie is belangrijk, maar als niemand weet dat je bestaat, blijft je impact beperkt. Brand-awareness, of merkbekendheid, is daarom cruciaal. Het houdt niet alleen in dat je meer bereik creëert, maar ook dat je vertrouwen en herkenning opbouwt bij je doelgroep.
Voor duurzame merken is het extra belangrijk dat je authenticiteit en transparantie centraal stelt in alles wat je doet en uit. In deze blog leggen we je de meest belangrijke stappen uit om de merkbekendheid voor jouw duurzame merk vleugels te geven.
Definieer jouw unieke merkidentiteit
Voordat je begint met campagnes en social media posts, moet je precies weten wie je bent als merk. Waarschijnlijk heb je al over je branding nagedacht, maar focus je nu nog eens op hoe je dit allemaal kunt uiten naar de buitenwereld. Dit gaat verder dan een logo of een kleurenschema, denk aan:
- Waarden en missie: Wat drijft je merk?
Bijvoorbeeld: werk je plasticvrij, met circulaire producten, of draag je bij aan een eerlijke productie? - Doelgroep: Wie wil je bereiken? Wat zijn hun interesses, problemen en overtuigingen?
- Tone-of-voice: Hoe spreek je je doelgroep aan? Formeel, informeel, inspirerend of educatief?
Als je deze merkidentiteit eenmaal hebt, wil je deze consistent houden bij alle uitingen, groot en klein. Consistentie is een van de krachtigste middelen om merkherkenning op te bouwen.
Wees zichtbaar op de juiste kanalen
Brandawareness gaat over gezien worden. Maar “overal aanwezig zijn” werkt zelden. Richt je op de kanalen waar je doelgroep actief is. Zo verspil je ook niet je tijd. De algemene vuistregels zijn:
- Social media: Instagram en TikTok zijn ideaal voor het presenteren van visueel aantrekkelijke duurzame producten en trekken vooral klanten en geïnteresseerden aan, terwijl LinkedIn beter geschikt is voor B2B-markten.
- Blog en SEO: Door blogs en artikelen te schrijven over relevante thema’s, zoals duurzame productie of zero-waste tips, vergroot je je online vindbaarheid voor jouw doelgroep.
- Nieuwsbrieven: Regelmatige updates via e-mail houden je merk top-of-mind bij bestaande klanten en geïnteresseerden.
Creëer waardevolle en deelbare content
Mensen onthouden én delen merken die hen iets unieks of leuks bieden. Dat kan entertainment zijn, inspiratie of educatie. In de duurzame sector werkt dit extra goed omdat consumenten vaak op zoek zijn naar praktische tips en manieren om een verschil te maken. Omdat er veel onduidelijkheid kan zijn over de impact van hun eigen keuzes en wat nu goed of fout is, waarderen consumenten concrete, toepasbare inzichten en kennisdeling.
Voorbeelden van waardevolle content zijn bijvoorbeeld:
- How-to’s en tips: Hoe gebruik je herbruikbare producten optimaal? Hoe verminder je afval thuis? Welke duurzame kerstcadeau’s zijn leuk voor iedereen?
- Behind-the-scenes: Laat zien hoe jouw producten duurzaam worden geproduceerd, of hoe je merk bijdraagt aan een betere wereld.
- Samenwerkingen met experts: Laat duurzame experts, influencers of partners hun kennis delen via jouw kanalen.
Zet social proof in
Social proof is een psychologisch fenomeen waarbij mensen laten zich beïnvloeden door wat anderen doen of vinden. Reviews, testimonials en klantcases laten zien dat jouw merk betrouwbaar is en gewaardeerd wordt. De visuele content die hierbij komt kijken heet ook wel user-generated content: content van mensen die jouw product gebruiken. Dit versterkt zowel je zichtbaarheid als je geloofwaardigheid.
Hoe zet je dit in?
- Gebruik positieve reviews op je website en social media.
- Testimonials in advertenties of nieuwsbrieven.
- User-generated content kun je op je social media plaatsen voor meer bereik en interactie en op je website voor meer vertrouwen en conversie.
Tip: gebruik het geluid van jouw klanten ook in een onderzoek naar wat er nog duidelijker kan in je communicatie. Welke vragen of zorgen komen steeds terug? Welke producten werken (nog) niet zo goed? Gebruik deze inzichten om je communicatie te verbeteren én content te maken die inspeelt op deze behoeften.
Experimenteer met creatieve campagnes
Om op te vallen, moet je soms buiten de gebaande paden treden. Creatieve campagnes zorgen dat mensen over je merk praten en het onthouden. Houd wel in gedachten dat als je nog een klein publiek hebt, het soms verstandiger is om je energie te richten op acties die op dit moment het meeste effect hebben, zodat je je tijd goed benut.
Voorbeelden van creatieve campagnes zijn:
- Social media challenge: Lanceer een challenge waarbij mensen je producten gebruiken op een creatieve of duurzame manier.
- Creatieve ruilactie: Daag mensen uit iets in te leveren wat ze niet meer gebruiken en bied in ruil daarvoor korting of een duurzaam alternatief.
- Storytelling-campagne: Laat klanten of medewerkers korte video’s maken over hun persoonlijke duurzame keuzes of uitdagingen. Zet deze verhalen in een serie die mensen kunnen volgen.
- Samenwerkingen met influencers: Werk samen met influencers die jouw waarden delen en een relevant publiek hebben.
- Thema-acties: Speel in op speciale dagen zoals de Dag van de Duurzaamheid met een campagne die laat zien waar jij voor staat.
Tips: laat je inspiratie nooit blindelings leiden door concurrenten. Kijk naar wat werkt en vertaal dat naar iets dat uniek is voor jouw merk. Meer tips over spieken bij je concurrentie vind je hier.
Meet en optimaliseer
Brand-awareness is een continu proces. Het is belangrijk om te meten of je acties effect hebben en waar je kunt verbeteren. Metrics die je kunt volgen zijn:
- Bereik en impressies op social media
- Engagement (likes, reacties, shares)
- Het aantal websitebezoeken
- Mentions of artikelen over jouw merk of product
Door regelmatig te analyseren, kun je campagnes bijsturen die minder goed werken, en meer creëren van wat wel werkt.
Handige tip voor het meten: Google Search Console is een goudmijn op dit gebied. Hierin kun je zien of er sprake is van een brand uplift, oftewel: wordt er vaker naar jouw merknaam gezocht dan voorheen? Dit is een waardevolle, gratis manier om te meten of je merkbekendheid groeit.
Daarnaast kun je in Google en Meta een zogenaamd brand uplift experiment uitvoeren. Hierbij meet je via enquêtes of advertenties of mensen je merk herkennen of onthouden. Deze onderzoeken geven diepere inzichten in wat mensen van jouw merk vinden.Houd er wel rekening mee dat dit type metingen doorgaans pas interessant is bij substantiële advertentiebudgetten. Het stellen van één vraag in één land voor 10 dagen kost namelijk minimaal 5000 dollar.
Bouw een community
Een merk dat mensen aanspreekt, creëert niet alleen klanten, maar met de juiste sturing ook een community. Wanneer mensen praten over je merk, content delen en eventueel ambassadeurs worden, versterkt je merkbewustzijn op een duurzame manier op lange termijn.
Tips voor community-building:
- Organiseer online of offline events, workshops of webinars.
- Creëer interactieve content, zoals polls of challenges.
- Stimuleer gebruikers om hun ervaringen te delen.
- Creëer een platform waarop jouw klanten met elkaar kunnen communiceren.
Laat je duurzame visie écht het verschil maken
Door je merkidentiteit scherp te hebben en dit op de juiste kanalen op een waardevolle, creatieve manier te uiten, in combinatie met social proof, kun je je merk laten groeien én impact maken. Dit klinkt als een hele hoop ‘moeten’, maar het is ook een leuk proces! Je kunt hierdoor meer verbinding maken met je klanten en de ruimte nemen om te experimenteren en creatief bezig te zijn. Vier ondertussen de kleine successen, zoals een post die veel gedeeld wordt of een eerste samenwerking.
En kom je er zelf niet helemaal uit? Wij helpen je graag om je merk zichtbaarder te maken. Neem hier contact op om samen te kijken hoe we samen jouw missie kunnen laten uitvliegen.
FAQ: Alles wat je wilt weten rondom brand-awareness
Hieronder vind je de meestgestelde vragen rondom merkbekendheid voor duurzame bedrijven.
Wat is brand awareness precies?
Brand awareness betekent de mate waarin mensen je merk kennen en herkennen. Het gaat niet alleen om naamsbekendheid, maar ook om vertrouwen en associaties die mensen met je merk hebben.
Waarom is brand-awareness extra belangrijk voor duurzame merken?
Duurzame merken hebben vaak een sterke missie en boodschap. Om impact te maken, moet die boodschap ook gehoord en gezien worden. Zonder zichtbaarheid blijft je positieve bijdrage beperkt.
Hoe lang duurt het om merkbekendheid op te bouwen?
Brand-awareness bouw je niet in één dag op. Het is een proces van maanden tot jaren, waarbij consistentie in je communicatie en aanwezigheid de sleutel is.
Hoe meet ik of mijn brand awareness groeit?
Je kunt dit meten via metrics zoals websitebezoek, social media bereik en engagement, mentions in de media of klantonderzoek. Door dit regelmatig te analyseren kun je je strategie verbeteren.
Hoe kan ik social proof inzetten om mijn merkbekendheid te vergroten?
Laat zien dat anderen je merk waarderen: verzamel positieve reviews, testimonials of klantverhalen en deel deze op je website en social media. Dit kan anderen inspireren om ook voor jouw merk te kiezen.
Welke kanalen zijn het meest effectief voor duurzame merken?
Dat hangt af van je doelgroep. Voor consumenten zijn visuele kanalen zoals Instagram en TikTok vaak effectief, terwijl LinkedIn beter werkt voor B2B. Blogs en SEO zorgen voor lange termijn zichtbaarheid.
Wat is het verschil tussen naamsbekendheid en merkbekendheid?
Naamsbekendheid meet hoe bekend een naam is, terwijl merkbekendheid breder is en gaat over hoe goed mensen het merk herkennen en de bijbehorende waarden, producten of diensten.