fbpx

IP adressen uitsluiten in Google Analytics 4

Binnen Google Analytics 4 (GA4) houd je je data het liefst zo zuiver mogelijk. Er is namelijk niets zo vervelend als conclusies binden aan foutieve informatie. De kans is vrij groot dat de informatie over jouw websiteverkeer niet klopt. Dit heeft alles te maken met de filters binnen het Google Analytics 4 property. Intern verkeer van jou en jouw collega’s wordt namelijk niet standaard uitgesloten en dat geeft nogal eens een vertekend beeld van het totale webverkeer. Leer daarom IP adressen uitsluiten in Google Analytics 4.

ip adressen uitsluiten google analytics

GA4 instellen

Het beste kun je onderstaande stappen doorlopen op een desktop. Log in op je Google Analytics Account. Mocht je meerdere accounts beheren (bijvoorbeeld de verouderde Universal Analytics en het hernieuwde Google Analytics 4 property), zorg dan dat je naast het Analytics logo eerst het juiste Google Analytics 4 account selecteert. Zodra je dit hebt gedaan, klik je in de linker onderhoek op het tandwiel en navigeer je naar ‘Beheer’. Vervolgens selecteer je in de kolom van de property-instellingen de optie ‘gegevensstreams’.

Gegevensstream instellen

Binnen de optie ‘gegevensstreams’ zal je één of meerdere records aantreffen. Achter jouw webdomein klik je op het pijltje naar rechts (zie ook onderstaand screenshot). Dit brengt je naar een overzicht van alle tracking opties.

ga4 instellen

Taginstellingen wijzigen

Selecteer nu de optie ‘Taginstellingen instellen’ door op het pijltje achter deze optie te klikken.

ip adressen uitsluiten GA4

Intern verkeer definiëren

We zijn bijna aanbeland in het venster waar we willen zijn. Naast de tekst ‘instellingen’ klik je allereerst op ‘alles tonen’. Vervolgens kies je de optie ‘intern verkeer definiëren’. In het scherm dat hierna verschijnt, klik je op de blauwe button ‘maken’.

Intern verkeer GA4

GA4 IP filter instellen

In het venster dat nu verschijnt, kun je je IP adres invullen. We raden aan om voor de optie ‘IP-adres is gelijk aan’ te kiezen. Vul vervolgens je interne IP adres in. Vergeet niet om je IP filter vervolgens een passende naam te geven. Zo weet jij precies welk IP adres bij welke filter past. 

intern ip adres uitsluiten

Google Analytics IP adres uitsluiten

Het lijkt er op dat we er met bovenstaande stappen zijn! Toch is er nog een laatste stap te zetten. Google markeert intern verkeer namelijk als ’test traffic’. Dit betekent dat intern verkeer nog steeds zichtbaar is in Google Analytics. Om dit aan te passen navigeer je vanuit het beheer-overzicht naar ‘Gegevensinstellingen’, hier klik je op ‘gegevensfilters’. Vervolgens klik je op de pijl naast ‘Internal Traffic’.  Hier zie je de filterstatus by default op ’testen’ staan. Wil je je interne webtraffic definitief uitsluiten? Selecteer hier dan de setting ‘actief’.

Gegevensfilter Analytics

GA4 basics

Het IP adres uitsluiten in Google Analytics is één van de basics om je te baseren op zuivere data. Wil je wél weten hoe je interne traffic eruitziet? Zorg er dan voor dat het IP filter de filterstatus ’testen’ kent. In je rapportages kun je namelijk velerlei Google filters instellen om je webverkeer alsnog te segmenteren.

Wil je overigens zeker weten dat je zuivere data doormeet? Combineer dan de data van Google Analytics 4 met data uit andere platformen (Google Ads, Meta Ads, LinkedIn) via een Looker Studio Dashboard. Schroom ook niet om vrijblijvend contact op nemen en jouw Google Analytics 4 account te laten screenen. Digital Hummingbird helpt je graag op juiste wijze jouw waardevolle data te interpreteren.

Dit interesseert je misschien ook

Een Online Dashboard; cruciaal voor jouw groei

Let’s face it; jouw marketingdata komt uit verschillende bronnen en iedere bron hanteert weer net andere meetprotocollen. Niet alle bronnen zijn even volledig of betrouwbaar (vanwege onder andere die meetprotocollen). Dus waar baseer je je op? Ga je uit van Google...

Lees meer

De duurzame dagen kalender 2024

Ook jij hebt dit jaar vast het voornemen om vaker content te delen. Hoe meer relevante content jij creëert, hoe beter je opgemerkt wordt door jouw doelgroep. Maar wat nu als je om inspiratie verlegen zit? Download gratis de duurzame inhaakkalender en weet met gemak...

Lees meer

Duurzame marketingkanalen: zo zet jij ze in!

Als duurzaam bedrijf maak je deel uit van een revolutionaire beweging die de wereld transformeert naar een groene toekomst. De aandacht rondom duurzaamheid groeit en dat maakt jou een pionier waar je trots op mag zijn! Het streven naar duurzaamheid gaat vaak verder...

Lees meer