Steeds meer consumenten hebben door dat we beter met onze aardbol om moeten gaan. Dat maakt dat de zorg voor het milieu een steeds grotere factor wordt voor zowel merken als consumenten. Door producten te kopen die gemaakt zijn van duurzame materialen, bedrijven te steunen met milieuvriendelijke praktijken, minder vlees en vis te eten of over te stappen op een afvalvrije levensstijl zetten consumenten mooie stappen om duurzamer te leven. Maar hoe goed zijn we nu écht bezig als consumenten? De hoogste tijd om een aantal inzichten in duurzaamheid te delen.
Duurzaam inzicht
We willen antwoord op de vraag hoe wijdverspreid deze duurzaamheidstrend is. Daarom onderzochten we de omvang en groei van de markt voor duurzame producten en de houding van de consument ten opzichte van duurzame merken en gerelateerde aankopen. Dit onderzoek naar duurzaamheid vertaalt zich naar 13 statistieken van de milieubewuste consument.
Onderzoek duurzaamheid
Duurzame producten kennen inmiddels een marktaandeel van ruim 17 procent. Producten die als ‘duurzaam’ vermarkt werden, zagen een 2,7x snellere groei dan producten die dat label niet kregen. Daar komt bij dat duurzame producten op gebied van eCommerce beter presteren dan conventioneel vermarkte producten.
%
Duurzaam marktaandeel
Duurzaam consumeren gebeurt vaker online
Het consumentengedrag rondom duurzaamheid lijkt zich met name online af te spelen. 75 procent van de duurzame producten verkoopt beter online dan in een fysieke winkel. En deze markt is groeiende want 78 procent van de consumenten geeft aan dat ze duurzaamheid en ‘milieubewust kopen’ belangrijk vinden.
%
Markeert duurzaamheid als belangrijk
Duurzaam consumeren
63 procent van de consumenten (wereldwijd) heeft zijn of haar consumptiegedrag in de loop der tijd gewijzigd in een poging om duurzamer te leven. En 34 procent van de consumenten zegt bereid te zijn meer te betalen voor duurzame producten of diensten. Daarbij zien we wel verschillen per generatie. Millennials, hogere inkomens, hoger opgeleiden en stedelingen zijn meer geneigd duurzame producten te kopen.
Babyboomers en Gen X besteedt het meest aan duurzaamheid
Toch zijn het – naast stedelingen en hogere en middeninkomens – de babyboomers en generatie X die goed zijn voor het grootste deel van de duurzame uitgaven. Duurzame producten zijn gemiddeld genomen zo’n 75 tot 85 procent duurder dan de niet-duurzame variant. Dit verklaart waarom juist de meer vermogende consument goed is voor het grootste deel van de uitgaven.
Greenwashing is hardnekkig
79 procent van de mensen die merken zien of horen communiceren over hun duurzaamheidsbeleid, zijn geneigd deze berichten te vertrouwen. Dit maakt het fenomeen ‘greenwashing’ (waarbij bedrijven zich veel duurzamer voordoen dan ze daadwerkelijk zijn) nog steeds zo hardnekkig. Gelukkig zien we ook een trend ontstaan waarbij het nalaten van een duurzame strategie haar consequenties kent.
%
Gelooft communicatie over duurzaamheid
Niet duurzame organisatie krijgt consequenties
Een bedrijf dat er slechte of onverantwoorde milieu praktijken op na houdt, zal steeds vaker zien dat een klant de producten of diensten van dat bedrijf de rug toekeert. Het is daarom belangrijk om te weten welke factoren zo’n klant het meest van een merk laten vervreemden.
- Slechte staat van dienst op milieugebied (84%)
- Niet-duurzame verpakking (83%)
- Onverantwoorde herkomst van materialen (82%)
- Slechte reputatie op het gebied van mensenrechten (82%)
Op gebied van duurzaamheid valt er dus een hoop te winnen, maar ook te verliezen. Een duurzame strategie wordt met de dag belangrijker. En dat is maar goed ook, want onze planeet raakt zo langzaam maar zeker uitgeput van conventioneel consumentisme. De hoogste tijd dus om aan de slag te gaan met deze duurzame inzichten!
Geraadpleegde bronnen: Sustainable Market Share Index | Global sustainability study | GWI consumer insights