De kern van een SEO-traject bestaat voor een groot deel uit zoekwoorden. Met behulp van de juiste zoekwoorden kun je ervoor zorgen dat jouw content gematcht wordt aan iemands zoekopdracht. Het kan behoorlijk wat tijd en moeite kosten om te scoren op specifieke zoekwoorden die veel verkeer opleveren. SEO-marketeers selecteren om die reden vaak meerdere zoekwoorden binnen een bepaald thema. De vraag rijst dan: moet je hierin spelfouten opnemen als blijkt dat daar zoekvolume op zit?
Zoekwoordonderzoek
Een van de eerste stappen voor het optimaliseren voor zoekmachines is het doen van een zoekwoordonderzoek. Zo’n onderzoek helpt je de zoekwoorden te selecteren die het waard zijn om je energie in te steken. Zoekwoorden met amper zoekvolumes wil je misschien liever negeren. Generieke zoekwoorden met duizenden hits per maand en een moordende concurrentie wellicht ook.
De gedachte achter SEO
De term Search Engine Optimization doet vermoeden dat je pagina’s optimaliseert voor zoekmachines en niet voor mensen. Toch doe je er verstandig aan om je teksten vooral op mensen te richten. Prop je website niet vol met zoekwoorden om een algoritme tevreden te stellen. Het gebruik van teveel van dezelfde zoekwoorden kan door zoekmachines worden bestempeld als ‘keyword stuffing’, dit heeft een negatieve invloed op je rankings.
Schrijven voor mensen betekent content verwerken die goed geschreven en makkelijk te volgen is. Daarom raden we af om taal- en spelfouten op te nemen in je teksten. Het vraagt soms om wat creativiteit om een natuurlijke zinsopbouw te gebruiken én daar zoekwoorden in te verwerken; maar met wat oefening wordt dit steeds gemakkelijker.
Algoritme corrigeert spelfouten
Er gaan nog steeds artikelen de rondte die pretenderen dat je beter wel in kan zetten op spelfouten. Ik ben van mening dat dit achterhaald is. De algoritmen van Google (en Microsoft) zijn door de jaren heen enorm verbetert. Zoekmachines laten ons tegenwoordig zelfs zien dat we een foutieve spelwijze hebben gebruikt.
Google en Microsoft belonen websites met een hoge kwaliteit. Teksten die bomvol staan met spelfouten, getuigen niet bepaald van kwaliteit en kunnen om die reden schadelijk zijn voor jouw website. Onze tip: gooi je teksten online door een spellingchecker als spelling.nu en doe je huiswerk als het gaat om zoekwoorden.
Denk jij nu: zoekwoorden?! help! Geen nood. Digital Hummingbird onderzoekt zoekwoorden op een dagelijkse basis en voorziet je graag in advies. We leveren op regelmatige basis een compleet zoekwoordonderzoek op die persoonlijk gemarkeerd is op basis van relevantie. Kun jij dit ook wel gebruiken in jouw contentstrategie? Neem dan vrijblijvend contact op.