fbpx

Google Ads kosten bereken je zo

Wil jij starten met adverteren op Google en weet je nog niet goed hoe je de Google Ads kosten kunt berekenen? Lees dan vooral verder. Met behulp van Google’s zoekwoordplanner kun je namelijk een zeer reële schatting maken van wat adverteren op Google advertenties je gaan kosten. We leggen je uit hoe je dit doet én waar je op mag letten als je eenmaal actief aan de slag gaat met de advertenties.

Kosten Google Ads berekenen

Zoekwoorden Google Ads bepalen

Voordat je de kosten van jouw Google Ads (voorheen Google Adwords) kunt berekenen, is het belangrijk dat je bepaalt op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Via de zoekwoordplanner van Google kun je een zogenaamd ‘seed keyword’ invoeren. Op basis van dit zoekwoord, toont Google het zoekvolume van dit zoekwoord én zoekwoorden die mogelijk ook interessant voor je zijn. Deze zoekwoorden kun je selecteren en toevoegen aan een plan. Je kunt zoveel zoekwoorden toevoegen als je wilt. Weet alleen wel dat meer zoekwoorden doorgaans ook betekent dat je op hogere kosten kunt rekenen. Bedenk dus goed wat iemands intentie achter een zoekwoord kan zijn alvorens je deze toevoegt aan je zoekwoordenplan.

Google advertenties: de kosten berekenen

Heb je eenmaal alle gewenste zoekwoorden geselecteerd, dan navigeer je in de zoekwoordplanner naar ‘opgeslagen zoekwoorden’. Je vindt dit item in het linkermenu van de zoekwoordplanner. We vermijden bewust het onderdeel ‘zoekwoordplan’. Onze ervaring is namelijk dat de prognose van deze kosten vaak niet kloppen. Via de ‘opgeslagen zoekwoorden’ kun je zelf een berekening maken van de kosten, deze komt een stuk dichterbij de werkelijke benodigde investering in Google Ads.

Zoekwoordplanner van Google in een mockup

Vanuit het zoekwoordplan, maak je een export van de door jou gekozen zoekwoorden. In de rechterbovenhoek van Google vind je een export-button. Let er hierbij op dat je een export draait op basis van historische gegevens door te kiezen voor ‘Geschiedenis van planstatistieken’. Hierin worden namelijk de klikprijzen opgenomen die in de afgelopen periode door Google zijn gehanteerd.

google adwords kosten berekenen

Kosten bovenaan in Google: top of range bid (high range)

In je geëxporteerde google spreadsheet (zie ook het screenshot na onderstaande alinea) zijn nu een aantal kolommen belangrijk: de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten, de top of page bid (low range) en de top of page bid (high range). Kies je voor de High Range bids, dan betekent dit dat je vaker voor de eerste positie van Google kiest dan een lagere plek; dit zijn dus de gemiddelde kosten om bovenaan in Google te komen.

Google Ads kosten per klik

In onderstaande screenshot zie je hoe je de kosten kunt berekenen. Een doorklikratio (CTR) van 10 procent is – mits je je campagnes goed instelt – vrij realistisch te behalen. Vermenigvuldig de maandelijkse zoekopdrachten met 10 procent om het aantal te verwachten klikken te berekenen. Binnen het zoeknetwerk betaal je alleen wanneer iemand op je advertentie klikt. Daarom vermenigvuldig je het aantal klikken met de top of range bids om te zien wat je kosten voor Google Ads zijn per maand.

Berekening bovenaan in Google kosten

Google ads kosten per maand

Met behulp van bovenstaande berekening, kun je dus grofweg de kosten voor Google Ads per maand berekenen. Een belangrijke kanttekening die hierbij geplaatst mag worden, is dat hier nog geen rekening gehouden is met verschillende Google Ads zoekwoordtypen. En dat is wel belangrijk, want bij de standaard ‘brede zoekwoorden’ neemt Google nogal wat vrijheid om (volgends de zoekmachine) gelijkende zoekopdrachten te matchen aan jouw zoekwoord. Wij zien dat dit behoorlijk in de kosten kan lopen omdat er een hoop ruis binnenkomt waar je dagelijks voor betaalt.

Google Ads uitbesteden loont juist in kosten

Het kan daarom lonen om Google Ads uit te besteden aan een Google Ads bureau als Digital Hummingbird. In onze audits zien we namelijk dat er tot zo’n 30 procent van de kosten kunnen gaan naar irrelevante zoekopdrachten én foutieve instellingen. Zonde! Want dit is te voorkomen door – onder andere – op voorhand een stevige lijst met zoekwoorduitsluitingen toe te voegen aan je account, door frequent irrelevant verkeer uit te sluiten én door het kiezen van de juiste instellingen in je Google Ads account. Twijfel je over hoe jouw advertentie-account is ingericht en wil je eerst weten wat de status is en wat er voor jou valt te besparen? Laat dan eerst een audit uitvoeren. Met behulp van deze audit weet je precies hoe jij kunt besparen op de kosten van Google Ads.

Dit interesseert je misschien ook

Een Online Dashboard; cruciaal voor jouw groei

Let’s face it; jouw marketingdata komt uit verschillende bronnen en iedere bron hanteert weer net andere meetprotocollen. Niet alle bronnen zijn even volledig of betrouwbaar (vanwege onder andere die meetprotocollen). Dus waar baseer je je op? Ga je uit van Google...

Lees meer

De duurzame dagen kalender 2024

Ook jij hebt dit jaar vast het voornemen om vaker content te delen. Hoe meer relevante content jij creëert, hoe beter je opgemerkt wordt door jouw doelgroep. Maar wat nu als je om inspiratie verlegen zit? Download gratis de duurzame inhaakkalender en weet met gemak...

Lees meer

Duurzame marketingkanalen: zo zet jij ze in!

Als duurzaam bedrijf maak je deel uit van een revolutionaire beweging die de wereld transformeert naar een groene toekomst. De aandacht rondom duurzaamheid groeit en dat maakt jou een pionier waar je trots op mag zijn! Het streven naar duurzaamheid gaat vaak verder...

Lees meer