Google kondigde begin deze maand aan dat het gedrag van modifier voor breed zoeken (Ookwel Broad Match Modified of BMM) deel gaat uitmaken van zoeken op woordgroep. Volgens Google helpt deze wijziging zoekwoorden te vereenvoudigen. Voor beginnende adverteerders kan dit inderdaad een voordeel zijn. Toch zijn veel medior en senior Google Ads marketeers minder blij met de wijziging.
Opfrisser: matchtypes in Google
Google kende tot voor kort 4 matchtypes: breed zoeken, modified breed zoeken, zoeken op woordgroep en exact match. Ieder van deze zoekwoordtypen heeft zo z’n voordelen. Gecombineerd geven de zoekwoordtypen je namelijk een bepaalde mate van controle over welke mogelijke zoekopdrachten je wel en (vooral) niet gevonden wilt worden.
Wijziging in modifier voor breed zoeken
Per 18 februari vertonen zoekwoordgroepen en zoekwoorden met modifiers voor breed zoeken hetzelfde matchgedrag. Ze kunnen advertenties laten zien voor zoekopdrachten die de betekenis van jouw zoekwoord omvatten. Dit betekent concreet dat de gefuseerde woordgroep straks rekening houdt met de woordvolgorde wanneer dit relevant is voor de betekenis. Per juli 2021 kun je overigens geen nieuwe zoekwoorden aanmaken met het matchtype broad match modified.
Een praktijkvoorbeeld van fusie in matchtypes
Met de modifier voor breed zoeken kon een zoekwoord als ‘+verhuisservice +amsterdam +rotterdam’ gematcht worden aan een zoekopdracht als ‘verhuisservice van Amsterdam naar Rotterdam‘ of ‘verhuisservice van Rotterdam naar Amsterdam‘. Met dit zoekwoordtype maakt de woordvolgorde van een zoekopdracht niet uit, wel moeten alle opgegeven zoekwoorden in de zoekopdracht voorkomen.
Vanaf 18 februari maakt de woordvolgorde wel degelijk uit. Je wordt dan naar alle waarschijnlijkheid niet meer gematcht op ‘verhuisservice van Rotterdam naar Amsterdam’. Vanaf het moment dat de fusie ingaat, bepaalt Google namelijk zelf of het een bepaalde woordvolgorde in een zoekopdracht nog steeds een goede match oplevert met jouw zoekwoorden.
Woordvolgorde meer van belang
Google staat bekend om slimme algoritmen. Toch zijn deze niet zaligmakend. Met de naderende fusie in matchtypes, wordt woordvolgorde belangrijker. Dit kan betekenen dat 1 zoekwoord op BMM omgezet moet worden naar 2 zoekwoorden op woordgroep. Je zet dan 2 varianten op met ieder een andere woordvolgorde. Ook is het belangrijk om het zoektermenrapport en het zoekvolume scherp in de gaten te houden. Wijzig je namelijk niets en werkt Google’s algoritme niet in jouw voordeel? Dan kan het zomaar zo zijn dat zoekopdrachten waar je voorheen wel op gematcht werd, nu geen van jouw advertenties triggeren.
Best practise in voorbereiding op de update
Zorg dat je al je zoekwoorden nog eens goed naloopt. Beoordeel zelf of een bepaalde woordvolgorde van belang is en zet deze klaar als woordgroep. Check regelmatig het zoektermenrapport om nieuwe relevante zoektermen op te nemen als woordgroep of exact match. Vergeet daarbij niet om kritisch te kijken naar je uitsluitingen. Maak bovendien gebruik van slimme biedstrategieën om je prestaties op peil te houden. Misschien een open deur, maar neem ook zeker conversies op in je Google Ads account. Het instellen van conversies biedt namelijk meer mogelijkheden tot het kiezen van slimme biedstrategieën.
Meer weten over de aangekondigde wijzigingen? Lees dan het bericht ‘Eenvoudiger de juiste klanten bereiken op Google Zoeken‘ via Google Support.