Let’s face it; jouw marketingdata komt uit verschillende bronnen en iedere bron hanteert weer net andere meetprotocollen. Niet alle bronnen zijn even volledig of betrouwbaar (vanwege onder andere die meetprotocollen). Dus waar baseer je je op? Ga je uit van Google Analytics, jouw CRM-systeem of toch van de marketingplatformen zoals Google Ads of Meta zelf?
Onze professionele mening? Baseer je op al deze databronnen én maak het jezelf gemakkelijk met behulp van een gepersonaliseerd dashboard met marketing inzichten. Zo’n online marketing dashboard helpt namelijk niet alleen om overzicht te houden, maar stelt je ook in staat om sneller de juiste beslissingen te nemen. Cruciaal dus om jouw marketingstrategie verder te verfijnen.
Marketing dashboard op maat
Standaard dashboards bieden vaak een algemene oplossing die niet altijd aansluit op de specifieke behoeften van je bedrijf. Een marketing dashboard op maat stelt je in staat om KPI’s op te volgen die belangrijk zijn voor jouw doelen en organisatie. Of je nu een bedrijfseigenaar, marketingmanager of salesmedewerker bent, het dashboard biedt altijd inzicht in de voor jou belangrijkste gegevens.
Dashboard met online marketing resultaten
In de dashboards van Digital Hummingbird beginnen we altijd met de hoog-over marketingresultaten. Hier zie je bijvoorbeeld hoe mensen interacteren met jouw website, welke doelen ze voltooien en hoeveel omzet er uit jouw website kwam. Hier kun je ook al direct zien welke kanalen verantwoordelijk waren voor welke omzet.
Vervolgens geven we deze data overzichtelijk weer over de afgelopen 13 maanden. Zo zie je namelijk hoe jouw performance over de tijd verandert en zie je direct of de laatste maand beter presteerde dan vorig jaar. Vervolgens zoomen we in op de marketing resultaten per platform.
Dashboard op maat door data-integratie
Het effectief samenbrengen van veel databronnen blijkt nogal eens een uitdaging. Dit heeft onder andere te maken dat er geen één dashboard-tool bestaat waar alle gewenste databronnen zomaar aan gekoppeld kunnen worden. Vooruit, ze zijn er wel. Maar dan betaal je een godsvermogen. Bij Digital Hummingbird koppelen we databronnen als die van Meta, Microsoft of jouw mailingprogramma via een API. Jij betaalt hier een vederzacht prijsje voor van € 14,95 per maand (en dat is peanuts vergeleken met API’s als die van Supermetrics waar je vaak al € 159 per maand kwijt bent voor deze connectie).
Door te werken met data-integraties van jouw marketingplatformen zelf, ben je continu appels met appels aan het vergelijken en houd je je oog gericht op alle marketingplatformen. Bovendien is het toevoegen van oneindig veel gebruikers aan deze marketingplatformen verleden tijd. Via jouw digital marketing dashboard kan namelijk iedereen zien wat er gebeurt op Google Ads, Search Console, Meta Ads and many more!
Gericht KPI dashboard maken
Met een goed ontworpen dashboard kunnen verschillende afdelingen in een bedrijf direct inzicht krijgen in hun eigen prestaties. Terwijl de CEO bijvoorbeeld geïnteresseerd is in het totale overzicht van de omzet, kosten en het rendement, wil een marketingteam meer focussen op klikratio’s, websiteverkeer en advertentieprestaties.
Zo kan iedere rol binnen het bedrijf werken met data of KPI’s op maat, zonder tijd te verliezen aan het opvragen van rapportages of handmatige analyses. Het voordeel van werken met Looker Studio (dit is waar we het online marketing dashboard in ontwerpen), is dat we zelfs custom metrics kunnen verwerken. Vrijwel iedere gewenste KPI kan dus verwerkt worden in jouw dashboard. Hieronder zie je alvast een voorproefje van een KPI dashboard met de highlights uit Google Ads.
Internet Marketing Dashboard = Proactieve besluitvorming
Het grote voordeel van een gepersonaliseerd marketingdashboard is de mogelijkheid om realtime beslissingen te nemen. In plaats van te wachten op rapportages die vaak pas na dagen of weken beschikbaar zijn, heb je direct toegang tot de nieuwste data. Hierdoor kan jouw team sneller schakelen en campagnes direct aanpassen om optimale resultaten te behalen. Omdat de markt razendsnel kan veranderen, is het wel zo fijn als jij dat ook kan. En met de juiste inzichten in handen, is dat een fluitje van een cent.
Online dashboard laten ontwikkelen? 100% waardevol!
Een goed online marketing dashboard is meer dan alleen een tool; het is een strategisch instrument dat je bedrijf in staat stelt om slimme, datagedreven beslissingen te nemen. Door de kracht van data-integratie en gepersonaliseerde KPI’s krijg je een compleet en helder overzicht van alle marketingactiviteiten, ongeacht het platform dat je gebruikt.
Dit maakt het mogelijk om realtime in te spelen op veranderingen, en dat zonder hoge kosten of complexe systemen. Of je nu een CMO, marketeer of ondernemer bent, een goed ontworpen dashboard zorgt ervoor dat iedereen binnen jouw bedrijf met dezelfde, betrouwbare inzichten werkt. Met de juiste gegevens binnen handbereik, ligt de weg naar succesvolle marketingcampagnes open. Meer weten? Bekijk onze pagina over online marketing dashboards of neem vrijblijvend contact op.