fbpx

De duurzame consument in 4 doelgroepen

Als iedereen zou leven als een gemiddelde westerling zijn er ruim 3 aardbollen nodig. Steeds meer mensen krijgen door dat het groeiende consumentisme weinig goeds betekent voor onze planeet. Jij als ondernemer hebt dit misschien al langer in de smiezen en hebt jouw aanbod daarop aangepast. Het kan dan geen kwaad om meer inzicht te vergaren in jouw doelgroep en hoe je deze kunt bereiken. 

Hoe belangrijk is duurzaamheid voor de consument?

Zoals er niet één type duurzaam bedrijf is, bestaat er ook niet één persona die geïnteresseerd is in het thema duurzaamheid. In dit artikel gaan we dieper in op verschillende door duurzaamheid gedreven doelgroepen. Het kan zijn dat jouw specifieke persona hier iets van afwijkt, toch zal het je zeker een goed beeld geven in wat hen beweegt. Met die informatie op zak weet jij beter hoe je de meest geschikte doelgroep voor jouw product kunt benaderen.

De eco-perfectionist

Kenmerken

  • Is jong en gemiddeld hoog opgeleid
  • Zoekt actief naar info over duurzaamheid
  • Kijkt zeer kritisch naar bedrijven
  • Neigt naar ecorexia

%

De eco-perfectionist verweeft duurzaamheid als een rode draad door alle facetten van diens leven. Jongeren zijn binnen deze doelgroep oververtegenwoordigd. Ze leven bewust en wegen hun consumptiebeslissingen gewichtig af. De eco-perfectionist is links georiënteerd en kijkt kritisch naar de politiek en het bedrijfsleven. Deze doelgroep gaat er  – tot het tegendeel bewezen wordt – vanuit dat bedrijven en de politiek ‘slecht’ bezig zijn met het thema duurzaamheid.

Laat online van zich horen

Deze doelgroep is erg actief op sociale media en luistert het liefst naar gelijkgestemden. Ze zijn goed geïnformeerd over wat bedrijven doen op het gebied van duurzaamheid. Doet een bedrijf iets wat absoluut niet strookt met hun denkbeelden, dan schroomt men er niet voor om dit (openbaar) te laten weten. Het is een zeer kritisch publiek die een misstap van zijn/haar favoriete merk niet snel vergeeft.

Duurzaamheid gaat vóór alles

De eco-perfectionist is extreem bezig met duurzaamheid. Deze doelgroep vindt het geen probleem om extra te betalen voor producten of diensten die afkomstig zijn van bedrijven die aandacht hebben voor maatschappij, het milieu en welzijn van mensen en dieren. Is deze doelgroep fan van jouw product, dan krijg je er makkelijk een flinke schare fans bij. Toch kunnen ze zich ook tegen je keren als men meent dat je een misstap begaat.

De duurzame doener

Kenmerken

  • Is vastberaden en heeft hoge standaarden
  • Bestaat vooral uit millennials
  • Discussieert en leert graag over duurzaamheid
  • Vind duurzaamheid zeer interessant

%

De duurzame doener stelt hoge eisen aan producten en diensten. Deze doelgroep geeft makkelijk geld uit aan kwaliteit. In hun beleving staan duurdere producten namelijk automatisch voor een betere kwaliteit. Een aankoop moet ze wel iets opleveren. Als bedrijf moet je dus de vraag “what’s in it for me” feilloos kunnen beantwoorden om deze doelgroep over te laten gaan tot het doen van een aankoop.

Ecologische balans is belangrijk

De duurzame doener maakt steeds vaker de balans op tussen wat goed is voor hen en wat goed is voor planeet aarde. Men maakt graag een duurzaam verschil in hun alledaagse beslissingen. Ze kunnen zich daarbij makkelijk met bepaalde merken identificeren en dat maakt ze enigszins merkvast. Komt er echter een merk voorbij met eenzelfde soort product dat beter is voor de aarde, dan kan dit ze doen overstappen.

Groene lifestyle gaat niet vóór alles

Deze doelgroep is nieuwsgierig naar en geïnteresseerd in duurzaamheid. Het juiste doen en kiezen voor duurzame merken behoort steeds vaker tot hun groenere lifestyle. Toch blijft persoonlijk welzijn ook een belangrijke drijfveer. Producten moeten gemakkelijk in gebruik zijn en het ze vooral niet moeilijker maken. Duurzaamheid gaat niet vóór alles.

De sociale volger

Kenmerken

  • Representeert de gemiddelde consument
  • Is voornamelijk vrouw
  • Vrij tevreden met leven
  • Vind duurzaamheid ietwat interessant

%

De sociale volger beslaat bijna de helft van de bevolking en bestaat voor het merendeel uit vrouwen. Deze doelgroep houdt van winkelen en gaat hier behoorlijk impulsief mee om De sociale volger staat symbool voor de gewone burger. Deze doelgroep laat zich niet snel horen. Ze zijn vrij tevreden met hoe dingen gaan of zijn, maar heeft wel gematigde zorgen over waar het naartoe gaat met de wereld.

Prijs is een belangrijke drijfveer

De sociale volger vindt levensduur, kwaliteit en functie het belangrijkst bij zijn/haar aankopen. Vergeet bovendien het prijskaartje niet voor deze impulsaankopers. Deze doelgroep zal niet snel iets kopen alleen omdat het duurzaam is. Wordt duurzaamheid een trend en levert het positieve sociale aandacht op als er een aankoop wordt gedaan? Dan zit je bij deze doelgroep goed!

Volgt wanneer duurzaamheid een trend is

Deze doelgroep is goed van vertrouwen. Hoe meer mensen iets doen, hoe groter de kans is dat zij zullen volgen. Als merk kun je hierop inspelen door tevreden gebruikers te laten zien. Ook is het belangrijk dat je inzicht geeft in hoe je maatschappelijk onderneemt. De sociale volger wil – als deze uiteindelijk overstag gaat – kunnen laten zien dat zijn/haar aankoop bijdraagt aan een betere wereld.

De traditionele rationalist

Kenmerken

  • Mannen en vrouwen van middelbare leeftijd
  • Relatief lager onderwijs gehad
  • Houd er traditionele waarden op na
  • Geeft vrij weinig om duurzaamheid

%

De traditionele rationalist is overwegend man en heeft sterke opvattingen over het functioneren van de samenleving. Hij houdt er traditionele waarden op na. De lokale gemeenschap is heel belangrijk voor hem. De rationalist is relatief zuinig en koopt alleen iets als het echt nodig is. Dit doen ze bij lokale bedrijven die ze vertrouwen. De traditionele rationalist koopt bijna niet online. Over het algemeen ligt het opleidingsniveau van deze doelgroep lager dan het landelijk gemiddelde.

Heeft weinig interesse in duurzaamheid

In de afgelopen jaren was de rationalist absoluut niet geïnteresseerd in duurzaamheid. Dat begint een klein beetje te veranderen. Deze doelgroep legt zich niet toe op duurzaamheid, maar vertoont wel enige interesse in duurzaamheid als het gelieerd is aan onderwerpen die er voor deze doelgroep wel toe doen. Een duurzaam bedrijf kan zich dus prima tot deze doelgroep richten, zolang het om onderwerpen gaan die er voor hem toe doen. Toch moet je dit niet overdrijven. Duurzaamheid kan alleen werken als het een toegevoegde waarde heeft op andere prioriteiten van de Rationalist, zoals prijs en welzijn. 

Koopt op basis van functie en prijs

De rationalist maakt aankoopbeslissingen met name op basis van functie, eenvoud en snelheid. Als ze verantwoord consumeren, is dat vooral vanuit de intentie om zuinig te zijn op onze aarde en natuur. Als duurzame producten ook voordelig zijn, is dat mooi meegenomen.

Welke doelgroep is het meest duurzaam?

Marketing gaat om het aantrekken van de juiste klanten. Dit geldt voor iedere branche, ook binnen het thema duurzaamheid. Er is niet slechts één duurzame doelgroep. Wij tellen er nu vier: de eco-perfectionist, de duurzame doener, de sociale volger en de traditionele rationalist. Het kan goed zijn dat wanneer we inzoomen op persona’s, jouw doelgroep er toch net anders uitziet. Over de jaren heen zien we ook een verschuiving van een doelgroep die duurzaamheid het belangrijkst vindt en een andere doelgroep die hier het meeste geld aan uitgeeft. Lees daarom ook onze nieuwste inzichten in duurzaamheid. Zo weet jij nog beter wat er speelt bij jouw doelgroep.

Doelgroep duurzaamheid groeit

We hebben een aantal kenmerken gehighlight waar jij als bedrijf je voordeel mee kan doen. Weten wat jouw doelgroep drijft en hoe je hen kan activeren maakt jouw werk namelijk een stuk makkelijker (én leuker). Wil je een impact maken met jouw bedrijf? Wees dan vooral transparant in hoe duurzaamheid een rol speelt binnen jouw bedrijfsprocessen, keten, producten of diensten. Op dit moment is het benoemen van duurzame voordelen voor veel consumenten nog niet de hoofdreden om een aankoop te doen, zorg dus dat je ook andere relevante voordelen van jouw product of dienst blijft benoemen.

Belangrijk is ook om frequent in te zoomen op wat je doet en wat je aanbiedt. Heb je hier inspiratie voor nodig? Download dan de duurzame dagen kalander. Met onze kalender zit je nooit meer om haakjes voor jouw content verlegen.

Dit interesseert je misschien ook

Een Online Dashboard; cruciaal voor jouw groei

Let’s face it; jouw marketingdata komt uit verschillende bronnen en iedere bron hanteert weer net andere meetprotocollen. Niet alle bronnen zijn even volledig of betrouwbaar (vanwege onder andere die meetprotocollen). Dus waar baseer je je op? Ga je uit van Google...

Lees meer

De duurzame dagen kalender 2024

Ook jij hebt dit jaar vast het voornemen om vaker content te delen. Hoe meer relevante content jij creëert, hoe beter je opgemerkt wordt door jouw doelgroep. Maar wat nu als je om inspiratie verlegen zit? Download gratis de duurzame inhaakkalender en weet met gemak...

Lees meer

Duurzame marketingkanalen: zo zet jij ze in!

Als duurzaam bedrijf maak je deel uit van een revolutionaire beweging die de wereld transformeert naar een groene toekomst. De aandacht rondom duurzaamheid groeit en dat maakt jou een pionier waar je trots op mag zijn! Het streven naar duurzaamheid gaat vaak verder...

Lees meer