Adverteren op mobiel kan soms een uitdaging zijn. Zeker als het gaat om leadgeneratie. De schermgrootte is immers maar een fractie van een laptop of desktop. En hoewel we in een mobile-first wereld leven, zijn er nog steeds websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobile. Ze laden traag of zijn zelfs niet responsive. Bezoekers haken af en daardoor kun jij mobiele leads op je buik schrijven. Google Ads gaf al enige tijd de optie om leads buiten je site om te vergaren, en biedt daar nu een extra mogelijkheid in.
Full Focus op leadgeneratie
Nog even terug naar die mobiele site. Hoewel er verschillende mogelijkheden bestaan om het mobiele conversiepercentage te verhogen, blijft het invullen van een leadformulier vaak makkelijker op een desktop dan op mobiel. Google speelde hier al op in door, naast het bezoeken van een website, andere opties te tonen om in contact te komen met een bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de call-extensie of de leadformulierextensie.
Vanaf nu is het mogelijk om – in plaats van een landingspagina – het leadformulier te tonen na een klik op een kop (en dus niet enkel als extensie). Dit stelt je in staat nog meer leads te genereren via zoekadvertenties. De bezoeker hoeft hiervoor de SERP (Search Engine Results Page) niet eens te verlaten. Het leadformulier van Google Ads biedt je dus de mogelijkheid om het meeste te halen uit een steeds kleiner wordende aandachtsspanne.
Afbeeldingsbron: Google
Leadformulier aanmaken in Google Ads
Voordat we het leadformulier instellen als vervanger van een landingspagina, is het belangrijk om te weten hoe je zo’n leadformulier naar wens aanmaakt in je Google Ads account. Onder ‘Advertenties en extensies’ klik je op ‘Extensies’. In het venster dat opent, klik je op de blauwe +knop. Vervolgens kies je voor ‘Leadformulierextensie’. Je wordt omgeleid naar de pagina ‘Een leadformulier maken’.
Een leadformulier aanpassen
Google biedt een scala aan opties om jouw leadformulier naar wens aan te passen. Let wel: less is more. Denk dus goed na over welke informatie je écht nodig hebt. Kies een kop, voer jouw bedrijfsnaam in en omschrijf wat je aanbiedt. Kies welke informatie je wenst te verzamelen, voeg een link naar jouw privacyverklaring toe en kies (optioneel) een afbeelding om jouw leadformulier te laten matchen met jouw huisstijl.
Dankbericht instellen
Na het invoeren van de gegevens, ontvangt die persoon een dankbericht. Ook dit onderdeel is naar wens aan te passen. Zo kun je een unieke kop en beschrijving invoeren. Bij de call-to-action heb je de keuze uit 14 opties. Een paar van deze opties zijn: Downloaden, Meer informatie, Offerte aanvragen, Registreren, Aanmelden of Contact.
Nadat je deze stappen hebt doorlopen, krijg je nog de optie om een call-to-action te selecteren voor het weergeven van een extensie. Het leadformulier wordt dan, als extensie, onder een bestaande advertentie geplaatst. Klik je in dit geval op de kop van zo’n advertentie, dan wordt je gewoon naar een landingspagina geleidt.
Verzamelde leads ophalen
Heb je het leadformulier helemaal ingesteld, dan heb je 2 keuzes om je leads op te halen. De eerste is via een webhook. Op de support-pagina van Google wordt uitgelegd hoe je dit instelt. De tweede optie is het handmatig downloaden van de verzamelde leads als CSV-bestand. Dit kun je – als je de extensie eenmaal hebt opgeslagen – in het overzicht doen waar alle extensies zijn verzameld. Belangrijk om te weten: je kunt alleen leads downloaden die binnen de laatste dertig dagen zijn verzameld. Zet hiervoor een reminder in je agenda, want het is zonde als je kostbare leads verliest.
Het leadformulier koppelen aan advertenties
Nu het leadformulier is aangemaakt, rest je de laatste stap: de koppeling tussen formulier en campagne. Maak een nieuwe campagne aan die zich richt op leads. Vervolgens selecteer je ‘Zoeken’ als campagnetype. Staat deze geselecteerd, dan kun je aangeven dat je leads via leadformulieren wenst te ontvangen. In de stap die volgt, richt je je campagnesettings in zoals je dat normaal zou doen met een zoekcampagne. Bij het onderdeel ‘Leadformulierextensies’ selecteer je de extensie die je eerder aangemaakt hebt. Eventueel kun je gebruikmaken van de optie om een nieuwe extensieformulier aan te maken. En c’est ça!
Belangrijke aandachtspunten
Het leadformulier kan alleen gebruikt worden in zoekadvertenties en toegepast worden op campagneniveau. Dit is belangrijk om te weten, want in sommige Ad Accounts worden er meerdere thema’s onder één campagne gehangen. Vraag jezelf dus af of zo’n leadformulier voor alle advertentiegroepen binnen die campagne relevant is. Want iedere advertentie binnen de campagne wordt omgeleid naar het betreffende leadformulier. Het formulier wordt overigens enkel op tablet en mobiele apparaten getoond.
Benieuwd wat er nog meer mogelijk is met Google Ads? Bekijk dan ook eens onze pagina over Search Engine Advertising.