Zoekmachine ecosia.org is de meest groene zoekmachine van dit moment. Het bedrijf gebruikt hun advertentie-inkomsten om bomen te planten. Sinds 2009 is er al bijna 13 miljoen euro geïnvesteerd in bomen. De zoekmachine telt inmiddels meer dan 15 miljoen actieve gebruikers die ze actief bij hun missie betrekken.
Wat is Ecosia?
Ecosia is een duurzame zoekmachine met een missie. De zoekmachine snapt namelijk dat bomen de superhelden zijn van onze planeet en investeert hier dan ook flink in. Bomen absorberen CO2, remmen klimaatverandering af, brengen de natuurlijke watercyclus op gang en veranderen onvruchtbare grond tot vruchtbare bossen en landbouwgrond. De missie van Ecosia spreekt een belangrijke doelgroep aan; de duurzame consument. Door goed gevonden te worden binnen deze groene zoekmachine, kan ook jij deze duurzame doelgroep bereiken.
Het voordeel van adverteren op Ecosia
Adverteer je op Ecosia dan ben je er redelijk zeker van dat je een doelgroep aanspreekt die een bijdrage wil leveren op het gebied van duurzaamheid. Bijkomend voordeel is dat jouw reclamegelden gebruikt worden om het ecosysteem van onze planeet te herstellen. Daarbij wordt de privacy van jouw doelgroep volledig gewaarborgd.
Ecosia vs google
Het grootste verschil tussen Ecosia en Google? Ecosia wordt ook wel de ‘planten zoekmachine’ genoemd. Ze leveren hiermee een super positieve bijdrage op gebied van CO2. Een ander groot verschil zijn de zoekvolumes. Bij Ecosia search liggen het aantal maandelijkse zoekopdrachten een heel stuk lager dan bij Google. Wil je een bewuste consument aanspreken, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Je weet namelijk vrij zeker dat je binnen deze duurzame zoekmachine de juiste doelgroep treft. En hebben we het over de kosten van advertenties, dan zijn deze lage zoekvolumes een voordeel. Reclame op Ecosia is een stuk goedkoper dan advertenties op Google Ads.
Ecosia Ads instellen
Ecosia werkt samen met Microsoft; het maakt gebruik van hun technologie en hun advertentieportaal: Microsoft Ads. Om te adverteren op Ecosia heb je dus een advertentieaccount nodig bij Microsoft. Vervolgens maak je een campagne aan zoals je dat normaal zou doen. Je voert de gewenste zoekwoorden in en schrijft wervende advertentieteksten. In de laatste stap kun je kiezen in welk netwerk je wilt te adverteren. Hier kies je voor ‘Bing, AOL, and Yahoo syndicated search partners only’. Heb je al een campagne ingesteld? Dan de ‘ad distribution’ in de setting op advertentiegroepniveau aanpassen. Deze optie maakt het mogelijk om op netwerken van derden (zoals Ecosia) te adverteren.
Focus je campagnes op Ecosia
Heeft je campagne eenmaal een aantal klikken of weergaven verworven? Dan kun je inzicht krijgen via welk netwerk jouw advertenties zijn vertoond om daar vervolgens op in te spelen. Via de settings van jouw account, campagne of advertentiegroep kun je specifieke website namelijk uitsluiten: zo ook niet-ecosia sites binnen het netwerk van Bing. Je kunt ook overwegen eerst af te wachten op welke websites jouw advertenties goed presteren en pas later websites uitsluiten.
De groene zoekmachine die bomen plant blijft groeien
Inmiddels telt de zoekmachine al meer dan 15 miljoen actieve gebruikers. Naast de mogelijkheid om Ecosia als default browser in te stellen op Apple-apparaten, is er ook een app te downloaden in de Google Play Store. Deze is al ruim 5 miljoen keer gedownload. De verwachting is dat dit aandeel blijft groeien. Dus wil jij ook gevonden worden in de meest groene zoekmachine op deze aardbol? Adverteer dan via Microsoft Ads, groei zelf en help de ‘bomen zoekmachine’ verder groeien: een win-win-situatie. En vergeet ook niet Ecosia in te stellen als standaard zoekmachine, want ook dan draag je weer een mooi steentje bij aan hun groene missie!
Kom je er niet helemaal aan uit in hoe je op deze groene zoekmachine kunt adverteren? Schroom dan niet om vrijblijvend contact op te nemen met Digital Hummingbird. We helpen je graag op weg!