fbpx

8 tips voor sterke SEO afbeeldingen

Niet alleen tekstueel, maar ook visueel wil je opvallen in zoekmachines door middel van sterke SEO afbeeldingen. Anno 2021 tonen zoekmachines namelijk zo veel meer dan alleen tekstuele zoekresultaten. Google Maps, Featured Snippets, Video’s, Nieuwsberichten, Afbeeldingen; je hebt er vast voorbeelden van voorbij zien komen. De vertoningsmogelijkheden zijn enorm en de manieren om daarop in te spelen ook. En wist je dat 30 procent van de zoekopdrachten start in Google Afbeeldingen? De hoogste tijd dus om aan de slag te gaan met SEO voor afbeeldingen.

Gebruik het juiste bestandstype

Voor het web zijn er eigenlijk maar 3 bestandstypen echt belangrijk. Dit zijn JPEG, PNG en WebP.

JPEG’s hebben een vrij beperkte bestandsgrootte, wat positief is voor de laadsnelheid van een afbeelding. Let wel op met het gebruik van teksten, deze zijn in een JPEG minder goed leesbaar.

PNG’s levert een hoge kwaliteit afbeeldingen en duidelijk leesbare tekst. De bestandsgrootte neemt wel snel toe. Dit kan een website trager maken.

WebP is speciaal ontwikkeld om de kwaliteit van afbeeldingen te behouden bij een minimale bestandsgrootte. Omdat nog iedere browser of bewerkingssoftware WebP ondersteunt, is dit een nog relatief weinig voorkomend bestandstype.

Afbeeldingen verbeteren met SEO

Comprimeer afbeeldingen

Volgens HTTP Archive beslaan afbeeldingen 21 procent van het totale gewicht van een pagina. Het is daarom een aanrader om afbeeldingen te comprimeren. Dit kun je doen via Photoshop. Online bestaan er meerdere tools die de bestandsgrootte van jouw afbeeldingen kunnen verkleinen. Een voorbeeld hiervan is Image Compressor. We raden aan om zeker onder de 300kB per afbeelding te blijven.

Gebruik unieke afbeeldingen voor web

Gebruik unieke afbeeldingen

Online opvallen, betekent jezelf online onderscheiden. En hoewel sites als Pixabay en iStock fantastisch zijn voor het vinden van goed beeldmateriaal, komt het voor dat een afbeelding door meer dan één website wordt gebruikt. Natuurlijk kunnen deze afbeeldingen prima geoptimaliseerd worden voor zoekmachines, maar er gaat niets boven het gebruik van uniek, kwalitatief beeldmateriaal.

Gebruik van afbeeldingen voor web

Houd rekening met copyright

Je mag niet iedere afbeelding zomaar gebruiken. Schend je iemands auteursrechten, dan betaal je in Nederland doorgaans een schadevergoeding. De hoogte van zo’n vergoedingen varieert en onderhandelen loont. Een proces wil je waarschijnlijk vermijden. Verlies je een zaak, dan betaal je niet alleen jouw eigen proceskosten, maar ook die van de tegenpartij. Bij eenvoudige zaken loopt dit makkelijk op tot €8.000,-

Schrijf unieke bestandsnamen

Zoekmachines lezen meerdere onderdelen van een afbeelding uit, zo ook de bestandsnaam. Een afbeelding met de naam IMG_28302 zegt minder dan een omschrijving  als ‘gebruik uniek beeldmateriaal voor Google’. Probeer zo specifiek mogelijk te zijn en maak strategisch gebruik van zoekwoorden.

SEO-vriendelijke Alt tags

Een alt tag biedt een tekstueel alternatief voor een afbeelding. Dit is handig op het moment dat een afbeelding niet geladen kan worden. Net als de bestandsnaam (wat in veel websites automatisch wordt omgezet in de titel), wordt ook het alt atribuut gebruikt om de afbeelding zo goed mogelijk te omschrijven. Zorg er dus altijd voor dat je relevante zoekwoorden gebruikt die aansluiten bij het gebruikte beeldmateriaal. Google geeft aan actief alt text te scannen om de pagina beter te begrijpen. En dat is precies waar SEO over gaat, zorgen dat zoekmachines én mensen begrijpen waar jouw content over gaat. Speel je hier goed op in, dan wordt je over het algemeen beloond met betere rankings.

Sterke SEO afbeeldingen maken scoren in Google makkelijker

Een bredere SEO context

Over de algorimtes van Google wordt enorm veel gespeculeerd. Het is de taak van SEO marketeers om te achterhalen waar deze algoritmen zich precies op richten. Voorheen konden de losse onderdelen zo aangewezen worden, tegenwoordig is het een betere strategie om ervoor te zorgen dat jouw pagina’s een totaalplaatje afleveren in de beleving van een bezoeker. Een zoekopdracht vertaalt zich over het algemeen naar een vraag en het is aan jou de taak om daar antwoord op te geven. Google legt jouw antwoord naast de antwoorden van concurrentie en wie het beste antwoord levert, wint en verdient een hoge positie in Google. Wil je winnen met sterke SEO afbeeldingen, dan zul je in moeten zetten op meerdere on page SEO-elementen. Paginatitel, omschrijving, tussenkoppen, afbeeldingen. Allemaal moeten ze voorzien zijn van de juiste zoekwoorden en/of alt-tags.

Voeg afbeeldingen toe aan je sitemap

Of je nu een specifieke sitemap gebruikt voor afbeeldingen of je afbeeldingen op een andere manier laat terugkomen in een sitemap; het belangrijkste is dát er afbeeldingen worden opgenomen. Dit vergroot de kans dat zoekmachines jouw afbeeldingen crawlen en indexeren namelijk behoorlijk. Gebruik je WordPress, dan bieden zowel yoast als Rank Math een goede sitemap-oplossing.

SEO voor afbeeldingen: de belangrijkste punten

Voordat je de volgende visual upload naar je site, is het dus goed om een aantal punten te checken en optimaliseren. Het belangrijkste is dat de alternatieve tekst relevant is en in verhouding staat tot het thema van jouw pagina. Andere aandachtspunten zijn:

  • Kies het juiste bestandstype: PNG of JPEG
  • Verklein de bestandsgrootte voor een snelle laadtijd
  • Verwerk je visuals in een sitemap
  • Zorg dat afbeeldingen passen binnen jouw pagina

Hulp nodig bij het optimaliseren van deze afbeelding of interesse in een quickscan waarin je precies te zien krijgt welke afbeeldingen (en andere on page SEO-elementen) nog wat aandacht kunnen gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact op. We helpen je graag om online meer slagkracht te krijgen.

Dit interesseert je misschien ook

Een Online Dashboard; cruciaal voor jouw groei

Let’s face it; jouw marketingdata komt uit verschillende bronnen en iedere bron hanteert weer net andere meetprotocollen. Niet alle bronnen zijn even volledig of betrouwbaar (vanwege onder andere die meetprotocollen). Dus waar baseer je je op? Ga je uit van Google...

Lees meer

De duurzame dagen kalender 2024

Ook jij hebt dit jaar vast het voornemen om vaker content te delen. Hoe meer relevante content jij creëert, hoe beter je opgemerkt wordt door jouw doelgroep. Maar wat nu als je om inspiratie verlegen zit? Download gratis de duurzame inhaakkalender en weet met gemak...

Lees meer

Duurzame marketingkanalen: zo zet jij ze in!

Als duurzaam bedrijf maak je deel uit van een revolutionaire beweging die de wereld transformeert naar een groene toekomst. De aandacht rondom duurzaamheid groeit en dat maakt jou een pionier waar je trots op mag zijn! Het streven naar duurzaamheid gaat vaak verder...

Lees meer