fbpx

404-error pagina’s opsporen en oplossen

‘Pagina niet gevonden’, ‘Error 404’, ‘Oeps, deze pagina bestaat niet’. Jij bent vast ook weleens gestuit op pagina’s met een soortgelijke melding. Balen, want je vindt op zo’n moment niet wat je zoekt. Dit kan op iedere website gebeuren, ook op die van jou. En betreft het jouw website, dan haken potentiële klanten misschien wel af. Gelukkig is het vrij eenvoudig te achterhalen of jouw website 404-errors vertoont.

Wat is een 404 pagina?

Een snelle les over 404-pagina’s. Wanneer je naar een bepaalde link op het web navigeert, geef je achter de schermen een seintje aan een server om die specifieke pagina op te halen. Navigeer je bijvoorbeeld naar Instagram.com, dan vertel je de servers van Instagram dat je hun ‘homepage’ wilt bekijken.

Elk seintje naar zo’n server heet een ‘request’. De server reageert op jouw request met een ‘response’. Als alles goed gaat, zie jij de gevraagde pagina. Er zijn verschillende responses die een server meegeeft aan jouw verzoek. Een 200 status code betekent bijvoorbeeld dat de gevraagde pagina opgeleverd kan worden.

Voorbeeld 404-error

Normaal gesproken zie je zo’n status code niet omdat de browser deze voor je verbergt; alles gaat immers goed. Bij een 404-melding werkt dat anders. Deze code geeft aan dat de pagina niet gevonden kan worden. Jij klikt op een link, hiermee gaat er een verzoek naar een server en die kan jouw request niet vinden. Dit gebeurt wanneer de gevraagde pagina niet (langer) bestaat.

Hoe ontstaan errors?

  404-pagina’s ontstaan door een foutieve URL in te voeren. Zou ik naar google.com/blabla linken, dan levert dat een error op. Het kan ook voorkomen dat je aanpassingen doorvoert aan een pagina of blogpost en daarmee (onbedoeld) de URL verandert. Link je vanaf aan andere pagina of vanuit social media naar de oude URL, dan levert dat een niet bestaande pagina op.

Wanneer je veel tijd en energie hebt gestoken in linkbuilding, zijn er als het goed is verschillende websites die naar jouw blog of webshop linken. Verandert er iets in jouw URL-structuur, bijvoorbeeld door grote wijzigingen op jouw website, dan leveren die links vanaf dat moment mogelijk een ‘pagina-niet-gevonden’-error op. Ook geïndexeerde pagina’s binnen Google kunnen een foutpagina opleveren nadat jij wijzigingen hebt doorgevoerd. Dat is zonde van het harde werk.

404 pagina's opsporen

Er zijn verschillende manieren om te controleren of jouw website foutpagina’s vertoont. Eén van die manieren is door gebruik te maken van Universal Google Analytics. Voordat we daar op inzoomen, is het belangrijk om te achterhalen wat de paginatitel is van jouw fout-pagina. Deze achterhaal je door naar een niet bestaande pagina te gaan als jouwdomein.nl/dezepaginabestaatniet. Vervolgens zie je in het tabblad van je browser de paginatitel. In onderstaand voorbeeld van Google zien we dat het om de titel ‘Error 404 (Not Found)!!1’ gaat.

404 Paginatitel Google

Universal Google Analytics vs. Analytics 4

Sinds 18 oktober 2020 is er een nieuwe versie van Google Analytics gelanceerd: Google Analytics 4. In deze nieuwe versie is het nog niet mogelijk om 404-pagina’s te achterhalen. Zodra er een update beschikbaar is, zullen we dat op deze pagina behandelen. Binnen Universal Analytics accounts is het wel mogelijk 404-errors op te sporen aan de hand van een paginatitel.

Je navigeert naar analytics.google.com en logt in op jouw account. Vervolgens navigeer je naar Gedrag > Site-content > Alle pagina’s. Selecteer boven de tabel bij ‘Primaire Dimensie’ het onderdeel ‘Paginatitel’. Daarmee zie je alle paginatitels die in de gekozen date-range een hit op hebben geleverd. Je kunt zelf door deze pagina’s bladeren, maar je kunt ook de zoekoptie gebruiken om jouw 404-pagina op te sporen. In het zoekveld voer je de paginatitel (of een deel hiervan) in.

Paginatitels zoeken Google Analytics

Gebruik de Secundaire dimensie

Met behulp van bovenstaande instructies kun je zien of jouw 404-pagina hits heeft opgeleverd. De volgende stap is achterhalen welke pagina’s dit precies waren. Je kunt doorklikken op de paginatitel die een x-aantal weergaven heeft gehad. Je belandt in een nieuw scherm met alle URL’s die gekoppeld zijn aan de geselecteerde paginatitel.

Een andere manier te achterhalen welke URL’s deze paginatitel triggerde, is gebruik te maken van secundaire dimensies. Klik op ‘secundaire dimensie’, type in het zoekveld ‘pagina’ in en selecteer het groene resultaat ‘pagina’. Heb je dit gedaan, dan zie je dat er een extra kolom wordt toegevoegd aan jouw tabel. Zo zie je in één oogopslag alle pagina’s die een 404-melding hebben opgeleverd.

De secundaire dimensie in Google Analytics

404-error pagina's oplossen

Nu je eenmaal weet welke pagina’s een foutieve response code opleveren, rest er nog één taak: ze oplossen. Soms zijn er pagina’s die geen actie nodig hebben. Heb je bijvoorbeeld net expres een foute URL ingevoerd om de 404-paginatitel te achterhalen, dan behoeft die URL geen actie. Voor alle overige foutpagina’s geldt dat je het beste een redirect kunt aanmaken. Met een 301-redirect geef je aan naar welke pagina de foute URL moet verwijzen.

Het is bovendien slim om te achterhalen waar de foutieve link vandaan komt. Het is namelijk altijd het beste om een link op te nemen die direct naar de juiste URL verwijst. Dit scheelt omleidingstijd en is daarom SEO-technisch een goed idee. Zet je ook Google Ads in? Lees dan hoe je een script instelt om binnen dat platform foutieve URL’s te achterhalen.

Dit interesseert je misschien ook

De duurzame dagen kalender 2024

Ook jij hebt dit jaar vast het voornemen om vaker content te delen. Hoe meer relevante content jij creëert, hoe beter je opgemerkt wordt door jouw doelgroep. Maar wat nu als je om inspiratie verlegen zit? Download gratis de duurzame inhaakkalender en weet met gemak...

Lees meer

Duurzame marketingkanalen: zo zet jij ze in!

Als duurzaam bedrijf maak je deel uit van een revolutionaire beweging die de wereld transformeert naar een groene toekomst. De aandacht rondom duurzaamheid groeit en dat maakt jou een pionier waar je trots op mag zijn! Het streven naar duurzaamheid gaat vaak verder...

Lees meer

Adwords beheer uitbesteden of zelf doen?

Twijfel je of het beheer van Google Ads (voorheen Adwords) uit wilt besteden? Dat begrijpen wij heel goed. Het uitbesteden van campagnes vraagt namelijk om extra budget. Daarnaast gaan er behoorlijk wat horrorverhalen de rondte over bureaus die een potje maken van het...

Lees meer