De 4 duurzaamheidsprincipes richten zich op socialiteit, mensen, economie en het milieu. Daarmee lijken deze principes op de 3P’s van duurzaamheid; people, planet, profit. Het grote verschil zit ‘m in de opsplitsing van ‘people’ in een sociaal en menselijk aspect. Beide principes hebben één ding gemeen: wil je duurzaam ondernemen, dan staan deze drie of vier duurzaamheidsprincipes in de juiste balans met elkaar.
Duurzaamheidsprincipes in balans
Doe je dit als bedrijf goed, dan betekent dat concreet dat jouw bedrijf: Winstgevend is en groeit. Het zet zich in voor goede salarissen en extra voordelen en opleidingen voor medewerkers. Daarnaast zorgt het voor de lokale gemeenschap door lokale goede doelen te steunen. Bovendien heeft jouw bedrijf respect voor het milieu door duurzame productontwikkelingen en groene technologieën. Ben je er nog niet helemaal? Laten we dan eens dieper induiken op elk van deze 4 duurzaamheidsprincipes; de sociale, economische, menselijke duurzaamheid en het milieu.
Sociale duurzaamheid
Dit principe staat volledig in het teken van sociale rechtvaardigheid en heeft betrekking op gemeenschappen en persoonlijke ontwikkeling. Inclusiviteit is een belangrijk aspect binnen dit duurzaamheidsprincipe. Iedereen moet het gevoel hebben erbij te kunnen horen, ook toekomstige generaties! We mogen ons meer bewust worden van hoe onze acties nu, effect hebben op de generaties die volgen.
Voor bedrijven betekent dit principe dat ze actief bijdragen aan de verbetering van de sociale ontwikkeling in hun directe omgeving. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat ze doneren aan een liefdadigheidsinstelling of kiezen voor leveranciers die op verantwoorde wijze binnen de lokale gemeenschap opereren.
Economische duurzaamheid
Economische duurzaamheid betekent dat een bedrijf groeit en winstgevend is zonder het milieu te schaden. De circulaire economie of donut economie verandert de traditionele manier van zakendoen. Het doel is niet langer om – ten koste van waardevolle grondstoffen – enkel en alleen winst te draaien.
Er wordt veel meer bewust gekeken naar het gebruik van natuurlijke hulpbronnen. En er kan nog steeds winst gemaakt worden, zonder zullen de meeste organisaties namelijk niet overleven. Het verschil zit ‘m er echter in dat dit niet ten koste van onze aarde gaat.
Menselijke duurzaamheid
Vrijwel ieder bedrijf werkt ergens in zijn/haar keten met mensen. Dit maakt menselijke duurzaamheid een enorm belangrijk element. Alleen door de steun van werknemers en alle mensen in de productie- en toeleveringsketen, kan een bedrijf goed werken en duurzame groei bereiken op de lange termijn. In ons artikel ‘Inzichten in Duurzaamheid‘ schrijven we dat het inmiddels schadelijk kan zijn om losjes om te springen met mensenrechten. Met een groeiend aantal milieubewuste consumenten wordt het goed omgaan met mensen in jouw bedrijf steeds belangrijker. Hierbij hoort ook de investering in onderwijs en vaardigheden.
Behoud van Milieu
De meeste mensen denken bij ‘duurzaamheid’ aan milieubescherming; het milieu en natuurlijke grondstoffen blijven behouden. Milieuvervuiling wordt teruggedrongen en de biodiversiteit vergroot.
Het is als bedrijf belangrijk in te zetten op het minimaliseren van broeikasgasgassen, afval en andere giftige bijproducten. Producten die langer meegaan en goed gerecycled kunnen worden hebben een behoorlijke voorkeur voor jouw potentiële duurzame doelgroep.
Toekomstbestendig bedrijf met de 4 duurzaamheidsprincipes
Klimaatverandering, verlies van biodiversiteit en de uitputting van natuurlijke hulpbronnen; we kunnen deze zaken niet veel langer negeren. Met de groeiende bewustwording van consumenten, de overheid en investeerders zal duurzaamheid een steeds dominanter thema worden.
Met behulp van de vier duurzaamheidsprincipes (4 P’s) kun je je bedrijf toekomstbestendig maken. De vier pijlers geven duidelijk aan waar jij je als bedrijf op kunt richten om het beter te doen voor mens, milieu, toekomstige generaties én jouw portemonnee. Meer weten? Digital Hummingbird staat voor je klaar om te sparren over hoe de gezondheid van jouw bedrijf verder vergroot kan worden met behulp van duurzame marketing.